مجلة الآداب و العلوم الإنسانية
Volume 21, Numéro 2, Pages 01-37
2022-07-28

مقاييسُ توجيهِ المعنى في كتبِ غريبِ الحديثِ في القرنِ الثّالثِ الهجريِّ

الكاتب : عمر رشيد شاكر السّامرّائي .

الملخص

هذا البحث ضربٌ من ضروبِ الأبحاثِ التي تُعنى بالنّظرِ في طائفةٍ من الأبحاثِ اللغويَّةِ المتقدّمةِ في القرنِ الثّالثِ الهجريّ ، والنّظرُ في هذه مؤلّفاتِ الغريب في هذا القرنِ هو محاولةٌ للوقوفِ عندَ البداياتِ الأولى التي ظهرتْ فيها الجهودُ النّاضجةُ لعلماءِ المسلمينَ في غريبِ الحديثِ ، وقد وما دوَّنه علماءُ المسلمين يبيّن أنَّ القرنَ الثالثَ ( أو قبله بقليلٍ ) كان زمنَ ظهورِ مصنفاتِ الغريبِ في المكتبةِ العربيَّةِ ، يقولُ ابنُ الأثير( ت 606 هـ ): (( فقيل: إنَّ أولَ من جمع في هذا الفنِّ شيئاً أبو عبيدة معمر بن المثنى التيمي ، ، فجمع من ألفاظِ غريب الحديث والأثرِ كتاباً صغيراً ذا أوراقٍ معدوداتٍ... ثم جمع ثم جمع أبو الحسن النضر بن شميل المازني بعده كتاباً في غريب الحديث أكبر من كتاب أبي عبيدة وشرح فيه وبسط على صغرِ حجمِهِ ولطفهِ )) . وعلى الرغم من أنَّ الدكتور محمد حسين آل ياسين قد ذهب إلى أنَّ نصَّ ابن الأثير على أنَّ أبا عبيدة أول من ألَّف في غريب الحديث، وعلى سبقِه – في ذلك -للنضر المتوفى سنة (ت 203 هـ) فيه دليل على أنَّ تأليف أبي عبيدة كان خلال القرن الثاني، أقول على الرغم من ذلك فإنَّ صِغرَ حجمِ المؤلفات الأولى لا ينفي أن يكون تأليفُها قد حدث في القرن الثالث الهجريّ، ووفاةُ أحد العلماءِ في سني القرن الثالث الأولى لا تنفي أن يكون التأليف قد حدث قبل وفاتِهِ بزمنٍ يسيرٍ، والله أعلم. ودراسة ( المعنى ) في كتبِ غريبِ الحديثِ دراسةٌ للفكرةِ الأساسيّةِ فيها، والنّظرُ في مناهجِ العلماءِ في بيانِ معنى الغريبِ أو في الاستنادِ إلى مقاييسَ علميّةٍ في النصِّ على هذا المعنى أو ذاك محاولةٌ للكشفِ عن الرّؤى المنهجيَّةِ التي ظهرتْ في الكتبِ المؤسّسة لعلمِ غريبِ الحديثِ ، وأعني بذلك الكتب التي وصلتنا من القرنِ الثّالثِ الهجريّ . This research is a type of research that is concerned with looking at a range of advanced linguistic research in the third century AH, and looking at these strange works in this century is an attempt to stop at the first beginnings in which the mature efforts of Muslim scholars appeared in strange hadiths, and what Muslim scholars have recorded It shows that the third century (or a little before it) was the time of the appearance of foreign works in the Arab library. Ibn al-Atheer (d. 606 AH) says: ((It was said: The first to collect anything in this art was Abu Ubaidah Muammar bin Al-Muthanna Al-Taymi, so he collected words Gharib al-Hadith wal-Athar, a small book with a few pages... Then he collected, and after him, Abu al-Hasan al-Nadr ibn Shamil al-Mazni collected a book on Gharib al-Hadith that is larger than Abu Ubaidah’s book, and he explained it and expanded upon it despite its small size and kindness.) Although Dr. Muhammad Hussein Al Yasin has argued that Ibn al-Atheer stated that Abu Ubaidah was the first to compose on Gharib al-Hadith, and that he was preceded - in this regard - by Al-Nadr, who died in the year (d. 203 AH), there is evidence that the composition of Abu Ubaidah was during The second century, I say that despite this, the small size of the first works does not negate that their composition occurred in the third century AH, and the death of a scholar in the first years of the third century does not negate that the composition occurred a short time before his death, and God knows best. Studying (the meaning) in the books of strange hadiths is a study of the basic idea in them, and looking at the approaches of scholars in explaining the meaning of strange hadiths or in relying on scientific standards in the text on this or that meaning is an attempt to reveal the methodological visions that appeared in the books that established the science of strange hadiths, and by that I mean Books that have reached us from the third century AH

الكلمات المفتاحية

مقياس توجيه المعنى ،كتب غريب الحديث القرن الثالث للمخبر، الأبحاث اللغوية. meaning orientation scale, books of strange hadiths in the third century by the informant, linguistic research