مجلة التربية والتنمية
Volume 2, Numéro 3, Pages 43-50
2023-09-22
الكاتب : سامية سعدي .
يعتبر نظام المرافقة النفسية من النظم التي تعزز دورها في المؤسسات التربوية. من حيث التكفل بالتلاميذ و الأخذ بيدهم لفهم ذواتهم وحدود امكاناتهم . وتعزيز وتحفيز دوافعهم نحو عملية التعلم. ومساعدتهم على رسم معالم مستقبلهم. و لا يتحقق ذلك إلا باستحداث أساليب و معاملات من شانها تعزيز العلاقة بين المرافق و التلميذ. وبالتالي تكوين اتجاهات إيجابية نحو المرافقة النفسية و التربوية ،كونها تؤدي دورا حاسما في التعلم و الأداء. ولهذا يتم التطرق في هذه المداخلة إلى مجموعة من العناصر التي ارتأينا أنها تخدم الموضوع وتشمله، بدءا بأهمية المرافقة النفسية، أبعادها، ثم صفات المرافق النفسي البيداغوجي، أهداف المرافقة النفسية البيداغوجية، أهمية تعزيز الاتجاه الإيجابي لتفعيل دور المرافقة التربوية و النفسية، وأخيرا مكونات الاتجاهات و وظائفها. مع تقديم خلاصة تنتهي بمجموعة من التوصيات في ذات السياق. The psychological accompaniment system is one of the systems that enhance its role in educational institutions. In terms of taking care of the students and taking their hand to understand themselves and the limits of their capabilities. Enhancing and motivating their motivation towards the learning process. And help them shape their future. This can only be achieved by developing methods and transactions that will enhance the relationship between the companion and the student. And thus the formation of positive attitudes towards psychological and educational support, as it plays a decisive role in learning and performance. Therefore, in this intervention, a group of elements that we thought serve the subject and include it, starting with the importance of psychological accompaniment, its dimensions, then the characteristics of the pedagogical psychological accompaniment, the goals of the pedagogical psychological accompaniment, the importance of promoting the positive direction to activate the role of educational and psychological accompaniment, and finally the components of attitudes. With a summary that ends with a set of recommendations in the same context.
الكلمات المفتاحية: المرافقة النفسية؛ المرافقة النفسية البيداغوجية؛ المؤسسات التربوية؛ عملية التعلم. Keywords: psychological accompaniment; pedagogical psychological accompaniment; educational institutions; learning process.
بهير حمزة
.
برزوان حسيبة
.
ص 314-332.
أومليلي حميد أومليلي حميد
.
ص 131-142.