مجلة التربية والتنمية
Volume 2, Numéro 3, Pages 11-17
2023-09-22

دور المرافقة الأسرية في تعزيز التفوق المدرسي للتلاميذ

الكاتب : محمد نجيب بُوعرّوج . فريد حمامي2 .

الملخص

تعتبر الأسرة المؤسسة الاجتماعية الأولى المسؤولة التي تهتم وتركز على تربية الأبناء وتنشئتهم منذ ولادتهم وهو ما سيساعد الطفل فيما بعد في تكوين وبناء شخصيته، ثم تتشارك هذه المسؤولية مع المدرسة حيث يتلقى فيها الطفل مبادئ، التربية، والتعليم وفق مناهج مخططة ومنظمة.يعتبر مفهوم المرافقة الأسرية من المفاهيم الشائعة اليوم، حيث يمكن النظر إليه من عدة زوايا فهو عبارة عن ممارسة تربوية، اجتماعية لكل ما تقوم به الأسرة اتجاه أبنائها سواء كان ذلك داخل أو خارج المنزل كالمتابعة والمساندة والاتصال الدوري بالمؤسسة التربوية التي يدرس بها الأبناء بغرض السؤال عنهم وعن نتائج دراستهم وسلوكهم، حيث تعتبر المرافقة الأسرية عملية مستمرة وليست محددة بزمان أو مكان.يعتبر النجاح وتحقيق التفوق الدراسي من أهم انشغالات الوالدين والأسرة بصفة خاصة والعاملين في مجال التربية والتعليم بصفة عامة، وهذا ما وجب تضافر الجهود بين الطرفين (الأسرة والمدرسة) لأن المدرسة لوحدها باعتبارها مؤسسة تربوية لا يمكنها القيام بهذه الوظيفة لوحدها خاصة في ظل الإصلاحات المستمرة التي تشهدها المنظومة التربوية. Abstract: The family is considered the first responsible social institution that cares and focuses on the upbringing and upbringing of children since their birth, which will help the child later in forming and building his personality, and then shares this responsibility with the school, where the child receives principles, education, and education according to planned and organized curricula. The concept of family accompaniment is one of the common concepts today, as it can be viewed from several angles. It is an educational, social practice for everything that the family does towards its children, whether it is inside or outside the home, such as follow-up, support, and periodic contact with the educational institution in which the children study in order to ask about them. And about the results of their studies and their behavior, as family accompaniment is considered an ongoing process and is not limited to time or place. Success and achieving academic excellence is one of the most important concerns of parents and the family in particular, and those working in the field of education in general, and this is what necessitates concerted efforts between the two parties (the family and the school) because the school alone, as an educational institution, cannot perform this function on its own, especially in light of the ongoing reforms that it is witnessing. the educational system. Keywords: family support; academic excellence; students.

الكلمات المفتاحية

المرافقة الأسرية؛ التفوق الدراسي؛ التلاميذ. family support; academic excellence; students.