التحدي
Volume 15, Numéro 2, Pages 277-293
2023-07-24

تحديد مستويات معيارية لبعض المحددات المهارية لانتقاء لاعبي كرة القدم بالفرق المدرسية بالطور الثانوي وفق خطوط اللعب

الكاتب : قوامي عبد الرحمان . قميني حفيظ .

الملخص

ملخص: تهدف الدراسة الحالية إلى: تحديد طبيعة الفروق في مستوى المحددات المهارية الخاصة بانتقاء لاعبي كرة القدم بالفرق المدرسية حسب خطوط اللعب، بالإضافة إلى تحديد مستويات معيارية للمحددات المهارية حسب خطوط اللعب، ومعرفة مستوى اللاعبين في المحددات المهارية المختارة. واتبعت الدراسة المنهج الوصفي، وطبقت على عينة قوامها 100 لاعب بنسبة 44.64% من مجتمع البحث تم اختيارهم بالطريقة القصدية، قد قمنا بتطبيق الاختبارات المهارية التالية: الجري المتعرج بالكرة لمسافة 30 متر، التنطيط بالكرة لمدة دقيقة، دقة التمرير القصير الأرضي، التهديف على مرمى مقسم إلى 03 مناطق، ضرب الكرة بالرأس من الثبات. وبعد التحليل الإحصائي توصلنا إلى: عدم وجود فروق ذات دلالة معنوية في مستوى المحددات المهارية الخاصة بانتقاء لاعبي كرة القدم بالفرق المدرسية حسب خطوط اللعب، تحديد مستويات معيارية للمحددات المهارية حسب خطوط اللعب، مستوى لاعبي الفرق المدرسية حسب خطوط اللعب في المحددات المهارية المختارة يتباين بين المستويات الخمس التالية: الضعيف جدا، الضعيف، المتوسط، الجيد، الممتاز. Abstract: The current study aims to: determine the nature of the differences in the level of skill determinants for the selection of football players in school teams according to the lines of play, in addition to determining the standard levels of skill determinants according to the lines of play, to know the level of players in the selected skill determinants. The study followed the descriptive approach, and applied to a sample of 100 players by 44.64% of the research community selected by the intentional method, we applied the following skill tests: zigzag running with the ball for a distance of 30 meters, planning with the ball for a minute, accuracy of short ground passing, scoring on a goal divided into 03 zones, hitting the ball with the head from stability. After statistical analysis, we came to the conclusion that there are no significant differences in the level of skill determinants for the selection of football players in school teams according to the lines of play, the determination of standard levels of skill determinants according to the lines of play, the level of school team players according to the lines of play in the selected skill determinants varies between the following five levels: very weak, weak, average, good, excellent.

الكلمات المفتاحية

مستويات معيارية؛ المحددات المهارية؛ الانتقاء؛ كرة القدم؛ الفرق المدرسية؛خطوط اللعب