Algerian Journal of Human and Social Sciences
Volume 7, Numéro 1, Pages 248-267
2023-06-30

المسرح المغاربي بين الواقع الاستعماري والهاجس التراثي

الكاتب : بوشراكي عبد الحليم .

الملخص

تعالج هذه الورقة إشكالية هامة تتعلق بالخطاب المسرحي في المغرب الكبير والذي كان من أهم الخطابات المناهضة للاستعمار في ذلك الوقت، فلقد كانت هناك مساع جادة لا يمكن الاستهانة بها في مختلف أقطار المغرب الكبير بداية من تونس والجزائر وصولا إلى المغرب الأقصى، جسدتها مختلف الفرق والجمعيات المسرحية. وعلى الرغم من أن العرب كانوا حديثي العهد بالفن المسرحي، خاصة الغربي منه، تحديدا المسرح البريختي والذي كان من أهم المنابع التي استقوا منها أسس هذا الفن، إلا أنهم حملوا التجربة على محمل الجد وارتقوا بها إلى درجات جديرة بالاهتمام، خاصة وأنهم عملوا على مزج النموذج الغربي بالمرجعية التراثية العربية تاريخا وثقافة، والتي كانت مصدر استلهامهم للتجارب وإسقاطها على واقعهم المعيش. ومما تجدر الإشارة إليه أن التجارب المسرحية في الأقطار الثلاثة كانت متشابهة في الكثير من الجزئيات، بحكم تقارب السمات الثقافية والتاريخية، بالإضافة إلى الظرف التاريخي والذي كانت تمر به متمثلا في الاستعمار بشتى أشكاله انتدابا أو حماية أو احتلالا. This sheet deals with an important problematic related to the theatrical discourse in the Grand Maghreb, and which was one of the most important anti-colonial discourses at that time. There were seriously undeniable efforts all over the countries of the Grand Maghreb, from Algeria and Tunisia to the Far Morocco embodied by various theatrical groups as well as associations. Alt hough Arabs were new to the theatrical art, mainly the western one, and specifically the epic theatre of the German playwright " Bertolt Brecht" ,that was one of the major sources from which they inspired the basics of this art.However,the Arabs had taken this experience so seriously that they rose it up to a very interesting mark.This was mainly due to the fact that they worked on blending the western model with the Arab heritage benchmark both historically and culturally.This had been an inspiration source for experiences that they projected on their lived reality.Moreover,it is worth-noticing that the theatrical experiences in the previously mentioned countries were similar in various details as a matter of the features convergence whether cultural or historical.In addition to the historical circumstances that the Arab countries had been through and which was occupation in its numerous forms,be it mandate,protection or colonization.

الكلمات المفتاحية

الكلمات المفتاحية: المسرح المغاربي، المسرح الملحمي، التراث، الواقع الاستعماري ; Keywords : Maghrebian theatre,epic theatre,heritage,Colonial reality .