مجلة مجتمع تربية عمل
Volume 8, Numéro 1, Pages 258-271
2023-06-30

التكامل التربوي بين الأسرة والمدرسة ودوره في رفع مستوى التحصيل الدراسي للأبناء

الكاتب : هيباوي عبد القادر . تياقة الصديق .

الملخص

يأتي هذا المقال ليبين دور التكامل التربوي بين الأسرة والمدرسة في رفع مستوى التحصيل الدراسي للأبناء ،موضحا أدوار ووظائف كلا من الأسرة والمدرسة تجاه الرفع من مستوى التحصيل العلمي والمعرفي للطالب مع الإشارة إلى أهم العوامل المساهمة في تفعيل هذا الدور التكاملي بين المؤسستين ،وقد توصلنا في الأخير إلى أن تكامل الأدوار والوظائف بين المؤسستين له دور هام في زيادة التحصيل الدراسي لدى الأبناء وذلك من خلال فاعلية التواصل بين الأسرة والمدرسة ومتابعة الأبناء في البيت وإشراك الأسرة في النشاطات المدرسية. Abstract This study comes to show the role of educational integration between the family and the school in raising the level of academic achievement for the children, explaining the roles and functions of both the family and the school towards raising the level of educational and cognitive achievement of the student with reference to the most important factors contributing to the activation of this complementary role between the two institutions, and we have come to the last The integration of roles and functions between the two institutions has an important role in increasing the academic achievement of the children, through the effectiveness of communication between the family and the school, the . follow-up of the children at home, and the involvement of the family in school activities

الكلمات المفتاحية

التكامل التربوي ; الأسرة والمدرسة ; التحصيل الدراسي ; Educational integration ; family and school ; academic achievement