رفوف
Volume 10, Numéro 1, Pages 680-689
2022-01-25
الكاتب : هيباوي عبد القادر .
ملخص: تأتي هذه الدراسة لتبين دور تكنولوجيا الإعلام والاتصال في إحداث نقلة نوعية متميزة في مجال التعليم سواء في الجانب البيداغوجي أو التحصيل المعرفي للطالب ولمعرفة التغير السريع التي أحدثته التقنيات الحديثة على جميع المستويات ومدى إسهامها في إحداث أنماط تعليمية جديدة مفيدة للطالب والمدرس فأردنا إبراز هذ الدور نتيجة لانتشارها في كافة الميادين خاصة ميدان التربية والتعليم ،ولمعرفة مدى إسهامها في تحسين العملية التعليمية وقد توصلنا في الأخير إلى أن لتكنولوجيا الإعلام والاتصال دور هام في تحسين وجودة التعليم وذلك من خلال الاستخدام الأمثل لتكنولوجيا التعليم في الجانب البيداغوجي والتدريب المستمر للمعلمين والمتعلمين عليها . Abstract This study illustrates the role of information and communication technology (ICT) in bringing about a distinct qualitative shift, both in pedagogic aspect and in cognitive achievement by the student, as well as to find out the rapid change brought by modern technologies at all levels, and how they have contributed to new learning patterns, which are useful for both student and teacher. That is why we wanted to highlight this role as a result of its widespread in all fields, in particular in the field of education and to see to what extent it contributes to improve the educational process. Finally, concluded that information and communication technology has an important role to play in improving the quality of education through the optimal use of educational technology and the continuous training of .teachers
: تكنولوجيا الاعلام ،الاتصال ، الجودة ، العملية التعليمية ،البيداغوجيا ، التحصيل المعرفي ; Keywords: Technology, Information, Communication, Quality, Educational Process, Pedagogy, cognitive achievement.
بن ضياف حنان
.
درش وسيلة
.
ص 588-601.
غاي فاطمة
.
ص 240-257.
رابح أوكيل
.
ريم خالدي
.
ص 160-169.
Asim Mohammed
.
ص 326-348.
Benhammou Fayza
.
Merah Nourelhouda
.
pages 668-687.