مجلة مجتمع تربية عمل
Volume 8, Numéro 1, Pages 244-257
2023-06-30

إستراتيجيات تدريس تلاميذ ذوي إضطراب نقص الإنتباه والنشاط الزائد Teaching Strategies For Students With Attention Deficit Disorder And Hyperactivity

الكاتب : عسلي مليكة .

الملخص

يعتبر موضوع إضطراب تشتت الإنتباه والنشاط الزائد أحد أهم المشكلات السلوكية التي تؤثر سلبا على حياة الأطفال لاسيما المتعلمين إذ ينتج عنه تصرفات تعيق السير الحسن لتمدرسهم مما ينعكس على أدائهم الأكاديمي والذي يستلزم تنوع طرائق وإستراتيجيات التدريس بما يتناسب وإستعداداتهم وقدراتهم من شأنها مساعدة هذه الفئة من التلاميذ من الإستفادة من إمكاناتهم ضمن إطار البيئة التعليمية بما تمتلكه من معلمين متخصصين ومناهج وإستراتيجيات تدريسية مناسبة.One of the most important behavioral problems that negatively affect the lives of children, especially learners, is the subject of attention deficit disorder and increased activity, as it results in behaviors that hinder the good course of schooling, which is reflected in their academic performance, which necessitates the diversification of teaching methods and strategies in a manner commensurate with their preparations and abilities that would help this group of students to benefit from their potential within the framework of the educational environment with the specialized teachers they possess, appropriate curricula and teaching strategies..

الكلمات المفتاحية

إضطراب تشتت الإنتباه إستراتيجيات التدريس النشاط الزائد ; Attention disorder hyperactivity strategies teaching