النص
Volume 9, Numéro 1, Pages 109-129
2023-06-23

تيسير تعليم النحو بين خصوصية النحو العربي ومقتضيات اللسانيات الحديثةgrammar Learning Facilitation Between Arabic Grammar Confidentiality And Modern Linguistics Requirements

الكاتب : خريبش محمد .

الملخص

الملخص: يتناول هذا البحث موقف الوصفيين من إشكالية تيسير تعليم النحو ،ذلك أن المنهج الوصفي يصف الظواهر اللغوية كما هي دون تدخل من الباحث لتفسير الظاهرة أو محاولة تعليلها ،وهذا مايفسر قيام منهجهم في التيسير على ضرورة إلغاء القياس والعلة والعامل ،أي:إلغاء الأسس المنهجية التي قام عليها النحو العربي،وهذا مايتعارض مع منهج النحو العربي،فنحاة العربية وصفوا ظواهر اللغة وفق مايقتضية المنهج الوصفي لكنهم لم يكتفوا بالوصف بل فسّروا وعللوا كل ماصادفهم من ظواهر شاذة. Abstract : This paper exposes the position of descriptive linguists concerning grammar learning facilitation. In fact, the descriptive method describes the linguistic phenomena as they exist without explanation or justification of phenomena by the researcher. This explains why their facilitation method focuses on the necessity of abolition of analogy, cause and factor. But, this means the abolition of the methodological principles of Arabic grammar and makes them contradict the Arabic grammar method. In reality, the Arabic grammarians not only described the linguistic phenomena as required by the descriptive method, but also explained and justified all the irregular phenomena.

الكلمات المفتاحية

كلمات مفتاحية: تيسير تعليم النحو ; المنهج الوصفي ; النحو العربي ; الدرس اللساني الحديث ; : Keywords grammar learning facilitation ; descriptive method ; Arabic grammar ; modern linguistic course.