الآداب
Volume 21, Numéro 1, Pages 461-480
2021-12-15

اللسانيات التَّوليدية التَّحويلية وأثرها في برمجة الدرس النَّحوي العربي-دراسة في نتائج النَّحو الكلي- The Generative Transformational Linguistics And Its Effects On Programming The Arabic Language Course – The Study Of The Universal Grammar Results-

الكاتب : بورافة حسيبة . شيباني عبد الوهاب .

الملخص

معروف أنّ اللغة لا يفكَّك تعقيدها إلا من خلال تحليل مكوناتها إلى مركبات ووحدات لغوية، لمعرفة خَباياها ويُسهل ذلك عملية معالجتها آليًا، فتهدف هذه الدراسة إلى محاولة بيان دور اللسانيات التوليدية التحويلية في برمجة وتوصيف مختلف القواعد النحوية العربية، وكيفية استثمار مبادئ النحو الكلي في عملية التحليل والفهم وما يترتب عنه من نتائج في دراسة اللغة بصفة عامة. وعليه جاء:" اللسانيات التوليدية التحويلية وأثرها في برمجة الدرس النحوي العربي- دراسة في نتائج النحو الكلي-. لنتوصل في الأخير إلى نتائج أهمها معرفة كيفية حوسبة القواعد النحوية وفق المخططات الشجرية الحديثة، وذلك بالاستفادة من اللسانيات الرياضية والبيولوجية، مستندين في ذلك على تحليل مكونات الجملة المبنية على الاندراج. It is a common knowledge that a language cannot be uncomplicated unless it is deconstructed into linguistic unit; in order to discover its recesses, and so it will be easy to treat it automatically. This study attempts to highlight the role of the generative transformational linguistics programming and describing the different Arabic grammatical rules, as well as the way of making use of the principles of universal grammar in the analysis and comprehension, and its effects on the study of language in general. On that basis, we present herein “The Generative Transformational Linguistics and Its Effects on Programming the Arabic Language Course – the Study of the Universal Grammar Results-" We reached some results, most important of which is to apprehend how to computerize the grammatical rules according the modern tree diagrams, by taking advantage of the mathematical and biological linguistics. To do so, we relied on the analysis of the components of the sentence which constructed on interpolation.

الكلمات المفتاحية

اللسانيات التوليدية التحويلية ; النَّحو الكلي ; النَّحو العربي ; البرمجة ; الرياضيات ; The generative transformational linguistics ; The universal grammar ; The Arabic grammar ; Programming ; Mathematics