مجلة الشامل للعلوم التربوية والاجتماعية
Volume 6, Numéro 1, Pages 432-449
2023-06-19

البرامج الإرشادية ودورها في التقليل من ظاهرة الرسوب المدرسي لدى تلاميذ السنة الرابعة متوسط

الكاتب : رولة بوخروفة . عزيزة شعباني . رماضنية أحمد .

الملخص

تعد ظاهرة الرسوب المدرسي أكثر المشكلات التعليمية التي يعانيها التلاميذ في الجزائر داخل المؤسسات التعليمية والتربوية، بحكم انتشارها الواسع في مختلف المراحل التعليمية، وذلك لما تحمله من آثار سلبية على التلاميذ الراسبين أو المعرضين للرسوب المدرسي بصفة خاصة وعلى المجتمع والمؤسسات التعليمية والتربوية وعلى النظام التربوي بصفة عامة، كل هذا يستدعي بالضرورة محاولة تضافر الجهود بغرض التقليص والتقليل من هذه الظاهرة، باعتماد طرق فعالة لعل أبرزها تدخل المرشد التربوي (مستشار التوجيه الإرشاد المدرسي) كونه عنصر أساسي داخل المؤسسات التربوية من خلال تقديمه يد المساعدة للتلاميذ المعرضين لهذه الظاهرة لإيجاد الحلول المناسبة للوقاية والتقليل منها، بتقديمه الخدمات الإرشادية والبرامج الإرشادية في المدارس، خاصة وأن التعليم في وقتنا الحاضر أصبح بحاجة ماسة لمثل هذه الخدمات لمساعدة ووقاية التلاميذ من مختلف المشاكل. هذا ما جعلنا نسلط الضوء على اعتماد المرشد للبرامج الإرشادية من أجل التقليل من هذه الظاهرة لدى تلاميذ السنة الرابعة متوسط، وعلى ما يحتاجه النظام التربوي الجزائري والمؤسسات التعليمية كحلول فعالة يستطاع من خلالها تغيير بعض الأوضاع التعليمية السائدة، وذلك بتطبيق برامج إرشادية لمساعدة التلاميذ على كيفية التعامل ووجود الحلول المناسبة للتقليل من مختلف المشاكل التي تعترضهم في إطار تنموي وقائي وعلاجي. الكلمات المفتاحية: البرامج الإرشادية؛ الخدمات الإرشادية؛ الرسوب المدرسي؛ المشكلات التربوية. Abstract: The phenomenon of school failure is considered the most educational problem that students in Algeria suffer from within the educational and educational institutions, by virtue of its wide spread in the various educational stages, because of the negative effects it bears on students who fail or are exposed to school failure in particular, and on society, educational and educational institutions, and on the educational system in general. All of this necessarily requires an attempt to combine efforts in order to reduce and reduce this phenomenon, by adopting effective methods, perhaps the most prominent of which is the intervention of the educational counselor (guidance advisor) as it is an essential element within educational institutions by providing a hand of assistance to students who are exposed to this phenomenon to find appropriate solutions to prevent and reduce it, by providing Counseling services and counseling programs in schools, especially since education at the present time has become in dire need of such services to help and protect students from various problems.This is what made us shed light on the mentor's adoption of counseling programs in order to reduce this phenomenon among fourth-year average students, and what the Algerian educational system and educational institutions need as effective solutions through which he can change some of the prevailing educational conditions, by applying counseling programs to help students on how to deal and find solutions, suitable to reduce the various problems that they encounter in a developmental, preventive and therapeutic framework. Keywords: counseling programs, counseling services, school failure, educational problems

الكلمات المفتاحية

Keywords: counseling programs, counseling services, school failure, educational problems