دراسات إنسانية واجتماعية
Volume 12, Numéro 2, Pages 279-304
2023-06-16

الضغط النفسي المهني لدى أساتذة مرحلة التعليم الثانوي

الكاتب : بن رغدة زينب .

الملخص

هدفت الدراسة الحالية إلى التعرف عن مستوى الضغط النفسي والمهني لدى أساتذة مرحلة التعليم الثانوي، والكشف عن الفروق تبعا للمتغيرات الآتية:(الجنس، التخصص، المستوى الدراسي، سنوات الخدمة) في مقياس الضغط النفسي المهني ، وتم الإعتماد على المنهج الوصفي الاستكشافي الملائم لهذا التناول، وشملت الدراسة على:(67)أستاذ وأستاذة اختيروا بالطريقة العشوائية البسيطة: (القرعة)، و استخدمت الباحثة اختبار: (الضغط النفسي المهني من إعداد:فيمان (1983)، و تم التأكد من الخصائص السيكومترية له،و بعد إستخدام الأساليب الإحصائية المناسبة أشارت نتائج الدراسة الحالية إلى أن المستوى الشائع لمستويات الضغط النفسي المهني لدى أفراد عينة الدراسة كان للمستوى الأول (المرتفع )، وكشفت عن وجود فروق دالة إحصائيا تبعا للمتغيرات الآتية: ( الجنس، التخصص، سنوات الخدمة، المستوى الدراسي) و تمّ مناقشة نتائج تساؤلات الدراسة في ضوء ما وجد في الإطار النظري و الدراسات السابقة وختمت الدراسة بمجموعة من التوصيات إلى الموجهة للأساتذة والطاقم التربوي بالثانويات.. كلمات مفتاحية: الضغط: النفسي: المهني: أساتذة: الثانوي. The current study aimed to identify the of psychological and occupational stress among secondary school teacher, and to reveal the differences according: (gender, specialization, academic level, years of service) in the professional psychological stress scale. The study included: (67) professors were chosen by the simple random method: (the lottery), and the researcher used the taste : (professional psychological stress prepared by: Whitman (1983), and its psychometric properties were confirmed, and after using the appropriate statistical methods the resulted The common level of occupational psychological stress levels among the study sample members was for the first (high) level lt revealed the existence of statistically significant differences according to the following variables: (gender, specialization, year of service, academic level). The results of the study´s questions were discussed in light of what was found in the theoretical framework and previous studies . The study concluded with a set of recommendations directed to teachers and education staff in secondary schools. . Key words : Professional: psychological: pressure: among: secondary: school: teacher.

الكلمات المفتاحية

الضغط النفسي المهني أساتذة مرحلة التعليم الثانوي