Aleph
Volume 10, Numéro 3, Pages 135-147
2023-05-25

Distance Education At The Algerian University: What Tools And What Means To Manage A Crisis Situation?

Authors : Maaziz Abdelkrim . Ghendir Nourreddine .

Abstract

Abstract This contribution is intended as a reflection on distance education and the challenges met by teachers in order to ensure pedagogical continuity during the pandemic situation (Covid-19). During this delicate period of lockdown, we conducted a field survey by addressing a questionnaire to a number of Algerian university teachers to gauge their feedback on the pedagogical strategies they implemented for their online classes and on the impact of these strategies on student learning. The survey that was conducted by addressing a questionnaire to a number of Algerian university teachers revealed that they are aware of the importance of their role and their involvement in the act of online teaching-learning as well as the impact of collaborative work with their peers Résumé Cette contribution se veut une réflexion sur l’enseignement à distance et les défis à relever par les enseignants afin d’assurer la continuité pédagogique lors de la situation pandémique (la Covid-19). Pendant cette période délicate du confinement, nous avons mené une enquête de terrain sur les stratégies pédagogiques adoptées par les enseignants pour dispenser leurs cours en ligne et sur l’impact de ces stratégies sur l’apprentissage des étudiants. L’enquête menée par questionnaire auprès des enseignants algériens a révélé que ces derniers ont conscience de l’importance de leur rôle et de leur implication dans l’acte de l’enseignement-apprentissage en ligne ainsi que de l’impact du travail collaboratif avec leurs pairs. مستخلص تهدف هذه الدراسة إلى تسليط الضوء على ظروف التعليم عن بعد والتحديات التي واجهها الاساتذة من أجل ضمان الاستمرارية التعليمية خلال فترة الوباء (كوفيد -19). ومن اجل تحقيق ذلك، أجرينا مسحًا ميدانيًا من خلال توجيه استبيان إلى عدد من أساتذة الجامعات الجزائريين لقياس ملاحظاتهم حول منهجية واستراتيجيات التدريس التي قاموا بتنفيذها في فصولهم الافتراضية عبر الإنترنت وعلى مدى تأثير هذه الاستراتيجيات على تعلم الطلبة. أظهرت نتائج الاستبيان ان الاساتذة على دراية بأهمية دورهم ومشاركتهم في فعل التعليم والتعلم عبر الإنترنت بالإضافة إلى ان العمل التعاوني بين الاساتذة والطلبة لعب دورا فعالا في استمرارية التعليم عن بعد والذي ساهم في تنفيذ البرنامج الدراسي.

Keywords

Distance learning, learning modality, techno-pedagogy strategy, Google forms, E-learning.