دراسات معاصرة
Volume 7, Numéro 1, Pages 45-52
2023-06-02

استراتيجية العنونة في الشعر الصوفي الجزائري: "معراج السنونو" لأحمد عبد الكريم و"تجليات طين الصمت" لمشري بن خليفة أنموذجا The Strategy Of The Title In The Algerian Sufi Poetry :"maaraj Al-senunu" For Ahmad Abdel-karim And "tajaliaate Tune Elsamet" By Meshri Ben Khalifa As A Model.

الكاتب : مروك عيسى .

الملخص

ملخص: يعتبر الشعر نظاما ترميزا لغويا يهدف إلى تفسير العالم وكشف أسراره؛ أما الخطاب الصوفي فهو خطاب رمزي مجازي موغل في الغموض والتعمية يهدف من ورائه الصوفي إلى الإخفاء والتغليط، والشاعر الصوفي يعمل على التوفيق بين طرفي معادلة يسعى أحدهما للكشف والتوصيل والأخر للإخفاء والحجب، ولأن العنوان عتبة قرائية مهمة للولوج إلى النص الشعري عموما والصوفي خصوصا، فهو مفتاح يعبد الطريق لفك شيفرة النص وكشف مضامينه باعتباره بؤرة لتوليد الدلالات. فما الاستراتيجية المنتهجة في بناء عناوين القصائد الصوفية؟ وما مدى تعالق العنوان الرئيس بباقي العتبات؟ Abstract: Poetry is a linguistic coding system that aims to interpret the world and reveal its secrets; as for mystical discourse, it is a symbolic and metaphorical discourse immersed in mystery and blinding, through which the Sufi aims to hide and obscure. The mystical poet works to reconcile the two sides of an equation that seeks one to reveal and communicate and the other to hide and obscure. Because the title is an important reading threshold for accessing the poetic text in general and the mystical in particular, it is a key that paves the way for deciphering the text and revealing its contents as a focus for generating semantics. What is the strategy in building the titles of mystical poems and how does the principal title relate to the rest of the thresholds?

الكلمات المفتاحية

العتبات النصية ; العنوان ; العنوان الموسع ; التصوف ; الشعر الصوفي ; Paratexte ; Title ; Extended Title ; Mysticism ; mystical Poetry