الناصرية
Volume 14, Numéro 1, Pages 465-493
2023-06-01

بعض المشكلات النّفسية الانفعالية لدى المراهق المتمدرس بالطّور المتوسط - دراسة ميدانية بمدينة ورقلة -

الكاتب : محمة سميرة . نوار شهرزاد .

الملخص

تهدف الدّراسة الحالية إلى التّعرف على بعض المشكلات النّفسية الانفعالية لدى المراهق المتمدرس في الّطور المتوسط بورقلة، وللتحقق من أهداف الدّراسة تم تطبيق مقياس " سبينس" الذي يقيس ستة جوانب مختلفة وهي الهلع والخوف من الأماكن المزدحمة، خوف الانفصال من الأم، مخاوف الإصابة الجسدية، المخاوف الاجتماعية، الوسواس، القلق العام والقلق الزائد المترجم من طرف عبد العزيز موسى ثابت ،وبعدما تَم التّأكد من دلالة الصِّدق والثّبات طُبق على عينة قوامها (174)تلميذا وتلميذة. توصلت نتائج الدراسة إلى أن الوسواس قد احتل التّرتيب الأول في المشكلات النّفسية، يليه القلق العام و الزائد ثم المخاوف الاجتماعية ويليها مخاوف الإصابة الجسدية ثم الخوف من الانفصال،ثم أخيرا الهلع والخوف من الأماكن المزدحمة. كما توصلت النتائج إلى وجود فروق دالة بين الجنسين لصالح الإناث ،وعدم وجود فروق دالة إحصائيا بين المتأخرين دراسيا و غير المتأخرين في المشكلات النّفسية الانفعالية . Abstract: The current study aims to identifying some emotional and psychological problems of teenagers in middle school in Ouargla city. To achieve the objectives of the study, the Spence Children's Anxiety Scale was applied. "Spence" scale measures six different aspects; namely, panic attack andagoraphobia,separation anxiety, physical injury fears , social phobia,oobsessive compulsive disorder, generalized anxiety and over anxiety disorders, Spence Children's Anxiety Scale was translated into arabic by Abdulaziz Moussa Thabet. After the confirmation of itsvalidity and reliability, the measure was applied to a sample of (174) pupils both males and females. The results of the research have indicated that the , obsessive compulsive disorder has ranked the first among the listed psychological problems, generalized and over anxiety disorders comes in the second position followed by social fears then by physical injury fears and then by separation anxiety. Social phobia is in the last position. Moreover, the results has indicated that, there exist statistically significant differences between both sexes in favor of females. Moreover, it was found that there is no statistical significant differences between pupils with academic underachievement and successful pupils in terms of emotional and psychological problems.

الكلمات المفتاحية

المشكلات النّفسية الانفعالية؛ المراهق المتمدرس؛ الطّور المتوسط ؛التّأخر الدّراسي. ; Keywords: Emotional and Psychological Problems; Teenage Pupil ; Middle Schools; academic underachievement .