مجلة الخبير
Volume 2, Numéro 11, Pages 158-172
2018-04-01

أثر استخدام الأسلوب التدريس لحل المشكلات على اكتساب الكفايات التدريسية دراسة تجريبية على متربصي اساتذة التربية البدنية والرياضية بالتعليم المتوسط بمدينة ورقلة

الكاتب : مدقن مصطفى . بكة فارس .

الملخص

المستخلص: تهذف هذه الدراسة الى التعرف على أثر استخدام اسلوب التدريس حل المشكلات على اكتساب الكفايات التدريسية لدى متربصي أساتذة التربية الدنية والرياضية بمدينة ورقلة . وقصد الاجابة على تساؤل العام للدراسة : هل توجد فروق ذات دلالة إحصائية بين المجموعة التجريبية التي تعمل بالأسلوب حل المشكلات و بين المجموعة الضابطة في اكتساب الكفايات التدريسية تعزي إلى استخدام الأسلوب حل المشكلات لدى متربصي أساتذة التربية البدنية و الرياضية بالتعليم المتوسط بمدينة ورقلة ؟ ومن اجل التحقق من صحة الفرضية العامة للدراسة استخدمنا المنهج التجريبي لملائمته موضوع الدراسة , في حين ثم اختيار عينة بطريقة العشوائية 12 أستاذ متربص في التربية البدنية والرياضة بالتعليم المتوسط بمدينة ورقلة , وقد توصل الباحثان لنتائج الدراسة التالية : - توجد فروق ذات دلالة إحصائية بين المجموعة الضابطة و المجموعة التجريبية التي تستخدم الأسلوب حل المشكلات في اكتساب و تطوير كفاية التخطيط خلال حصة التربية البدنية والرياضة . - توجد فروق ذات دلالة إحصائية بين المجموعة الضابطة و المجموعة التجريبية التي تستخدم الأسلوب حل المشكلات في اكتساب و تطوير كفاية التنفيد خلال حصة التربية البدنية والرياضة. - توجد فروق ذات دلالة إحصائية بين المجموعة الضابطة و المجموعة التجريبية التي تستخدم الأسلوب حل المشكلات في اكتساب و تطوير كفاية التقويم خلال حصة التربية البدنية والرياضة . وعليه وجب علينا رفع التوصيات التالية : - ضرورة تدريب متربصي أساتذة التربية البدنية والرياضية على أسلوب حل المشكلات لكي يسهموا في تنمية واكتساب الكفايات التدريسية - أن يشرف المعنيون بالإصلاحات التربوية على متابعة مدى تطبيق الإصلاحات ميدانيا وتقديم التدريبات اللازمة عند الضرورة Abstract: This study aims at identifying the effect of the use of teaching methods on solving problems in the acquisition of teaching competencies among the teachers of the educational and physical education in the city of Ouargla. In order to answer the general question of the study: Are there any statistically significant differences between the experimental group that works in the method of problem solving and the control group in the acquisition of instructional competencies to use the method of solving problems in the teachers of physical education and sports in the middle education in the city of Ouargla? In order to verify the validity of the general hypothesis of the study, we used the experimental method to suit the subject of the study, while the sample was randomly chosen 12 teachers in physical education and sports in the middle education in the city of Ouargla. - There are statistically significant differences between the control group and the experimental group that use problem solving method to acquire and develop the adequacy of planning during the share of physical education and sport. - There are statistically significant differences between the control group and the experimental group that use the method of problem solving in acquiring and developing the adequacy of the performance during the share of physical education and sport. - There are significant differences between the control group and the experimental group that use the method of solving problems in acquiring and developing the adequacy of the calendar during the share of physical education and sports. Accordingly, we have to make the following recommendations: - The necessity of training the teachers of physical education and sports on the method of solving problems in order to contribute to the development and acquisition of teaching competencies - Those responsible for educational reforms should supervise the implementation of reforms on the ground and provide necessary training when necessary

الكلمات المفتاحية

الكلمات الدالة: أساليب التدريس الحديثة ، الكفايات التدريسية لأستاذ التربية البدنية و الرياضية . Key words: Modern teaching methods, teaching competencies of the professor of physical and sports education.