مجلة دراسات وأبحاث اقتصادية في الطاقات المتجددة
Volume 10, Numéro 1, Pages 380-404
2023-05-15

أثر إشهاد Iso 9001: 2015 على القيمة المدركة للزبون - دراسة عينة من المستهلكين-

الكاتب : عقون عادل .

الملخص

الملخص: هدفت هذه الدراسة إلى إبراز أثر وسم إشهاد ISO 9001: 2015 على القيمة المدركة للزبائن، ولتحقيق هذه الدراسة تم تصمیم استبیان، وقد تم توزیعه على عینة عشوائية من المستهلكين المحليين للعلامات التجارية المتحصلة على إشهاد ISO 9001: 2015 قدرها (99) مستهلك، وقد تم استخدام برنامج الحزمة الإحصائية (SPSS V:25)لاختبار فرضيات الدراسة. لقد توصلت الدراسة لمجموعة من النتائج أهمها وجود علاقة موجبة وأثر إيجابي لإشهاد ISO 9001: 2015 على القيمة المدركة للزبائن. Abstract: This study aimed to highlight the impact of the ISO 9001: 2015 certification label on customer perceived value. To achieve this study, a questionnaire was designed, it was distributed to a random sample of local consumers of brands that obtained ISO 9001: 2015 certification amounting to (99) consumers, and the statistical package program (SPSS V: 25) was used to test the hypotheses of the study. The study found a set of results, the most important of which is the presence of a positive relationship and a positive impact of ISO 9001: 2015 certification on customer perceived value.

الكلمات المفتاحية

شهادة ISO 9001: 2015 ; القيمة المدركة للزبون ; جودة المنتج المدركة ; جودة الخدمة المدركة ; ثقة الزبون ; ISO 9001: 2015 Certification ; Customer Perceived Value ; Perceived Product Quality ; Perceived Service Quality ; Customer Trust