مجلة الاقتصاد و التنمية البشرية
Volume 13, Numéro 2, Pages 234-247
2022-12-31
Authors : Foura Roumaila . Rezig Kamel .
Abstract: Exploring growth key factors surpasses the need of developing Islamic banking, to enhancing a country’s economy as this industry is real-economy-linked. In this paper, knowledge and awareness importance are examined by exploring and analyzing Malaysia’s case considering IFDI-2021. Malaysia as top developed country in IFDI, is ranked first in awareness and knowledge. It is a leader educator, an expert and professional former in this field and has established crucial research institutions currently upholding the industry. In addition to legal framework and governance, Marketing Islamic banking products and developing Islamic institutions, are enhancing acceptance, understanding and rising awareness in Malaysia. Thereupon, knowledge-based-marketing is essential, and addressing the awareness gap is a must towards developing Islamic banking. الملخص: تسلط هذه الدراسة الضوء على أهمية المعرفة والوعي في تطوير الصيرفة الإسلامية، لارتباط الصيرفة بالاقتصاد الحقيقي وكونها حل اقتصادي فعّال. تطرقنا الى تحليل عوامل التطور في ماليزيا بالاعتماد على مؤشر تطور المالية الإسلامية لسنة 2021، توصلنا الى انّ ماليزيا حرصت على تطوير كل المؤسسات المالية الإسلامية وكذا تسويق منتجات الصيرفة الإسلامية. تصنّف الأولى في نشر المعرفة والوعي، بتكوين مختصين وكفاءات في المجال، وإرساء مؤسسات بحثية داعمة للصناعة الإسلامية، إضافة الى الأطر القانونية الملائمة للعمل المصرفي، ما سمح بسد فجوة الوعي بين الأسس والغايات الحقيقية للصيرفة الإسلامية والفهم الخاطئ لها. وعليه، مسعى التطوير يتطلب تعاضد الأطراف الاقتصادية، المؤسسات المالية، البحثية والأكاديمية، لفتح آفاق وحلول مستقبلية.
islamic banking ; knowledge ; awareness ; marketing ; IFDI ; Malaysia ; صيرفة اسلامية ; معرفة ; وعي ; تسويق ; ماليزيا ; تمويل اسلامي ; Islamic finance
بوسالم أحلام
.
عابد يوسف
.
ص 117-132.
Yahia Zeghoudi
.
pages 74-88.
Benbaibeche Selmane
.
pages 331-343.
Said Houari Amel
.
pages 257-268.
Moussaoui Warda
.
Ledhem Mohammed Ayoub
.
pages 335-346.