المجلة الجزائرية للأبحاث والدراسات
Volume 6, Numéro 2, Pages 339-359
2023-04-30

المعايير والمواصفات القياسية ودورها في تحقيق رضا المستفيدين بالمكتبات الرئيسية للمطالعة العمومية: دراسة ميدانية بمكتبة مالك بن نبي ولاية أم البواقي-الجزائر- Standards And Their Role In Achieving Beneficiary Satisfaction In Public Libraries: A Field Study In The Malik Bennabi Oum El Bouaghi Library - Algeria

الكاتب : شلواش قمرة كرم . عيواز محند الزين .

الملخص

تهدف هذه الدراسة لقياس جودة خدمات المعلومات بالمكتبات الرئيسية للمطالعة مع تبيان دورها في كسب رضا المستفيدين من اجل استرجاع مكانتها الحقيقية وأداء دورها في طل التغيرات والتكنولوجيات الحديثة ومن هنا تمحورت دراستنا لتركيز على وضعية الخدمات التي تقدمها المكتبات العمومية وفق كل من معيار ايزو 11620 والمعيار العربي الموحد للمكتبات حيث يندد كل منهما لمجموعة المؤشرات التوجيهية التي تسعى لتفعيل الجودة بالخدمات بإدراك الخدمة الفعلية حسب توقعات المستفيد المطلوبة للتحسين في الخدمة المقدمة وكخطوة للارتقاء بمستوى المكتبات الرئيسية للمطالعة العمومية وتحقيق الرضى للمستفيدين، واعتمدنا المنهج الوصفي التحليلي لتحليل نتائج الدراسة الميدانية حيث بينت النتائج على ضرورة التحسيس بأهمية تبني المعايير العالمية في المكتبات العامة لتحسين من جودة الخدمات المكتبية وبالتالي تغطية النقائص لتلبية رغبات المستفيد والوصول للنجاح المثالي للمكتبة وخدماتها. This study aims to measure the quality of information services in the major libraries for reading with an indication of its role in gaining the satisfaction of the beneficiaries in order to restore its true position and perform its role in seeking changes and modem technologies for libraries where where each of them denounces the quality of guiding indicators that seek to activate the quality of services by realizing the actual service according to the expectations of the beneficiary required for improvement in the provided service and as a step to raise the level of the main libraries for public reading and to achieve satisfaction for the beneficiaries and we adopted the descriptive analyse the result of the field study the We adopted the descriptive analytical approach to analyze the results of the field study where the results showed the need to sensitize the importance of adopting international standards in public libraries to improve the quality of library services and thus cover deficiencies to meet the wishes of the beneficiary and reach the ideal success of the library and its services.

الكلمات المفتاحية

المكتبات الرئيسية للمطالعة العمومية ; جودة الخدمات ; رضى المستفيدين ; المعايير ; الجزائر