مجلة الرسالة للدراسات الإعلامية
Volume 7, Numéro 1, Pages 148-166
2023-03-31

الصياغة الإبداعية والفنية في الخطاب الإشهاري التلفزيوني The Creative And Artistic Wording In The Television Advertising Speech

الكاتب : دريد محمد . بوطورة أكرم .

الملخص

يلعب الجانب الفني والإبداعي في الخطاب الإشهاري دور مهم وفاعل ومؤثر في جذب انتباه الجمهور المتلقي نحو ما يُعلن عنه من منتجات متنوعة من خلال مخاطبة حاجياته وأسر ادراكه والتأثير فيه والتلاعب بميولاته، ومن ثم تغيير مفاهيمه وسلوكياته، فيندفع لا شعوريا إلى اقتناء المنتوج المعروض. وقد بات يغلب على الومضات الإشهارية التلفزيونية تنوع الأساليب الفنية والإبداعية وتطور مناهجها وكثرة التركيز عليها لابتكار أفكار وسبل جديدة تخلق المزيد من التطور والتحسين تساهم في رفع جودة الرسالة الإشهارية وقوة تأثيرها. The artistic and creative aspect of the advertising discourse plays an important, active and influential role in attracting the attention of the recipient audience towards the various products it announces by addressing its needs, captivating its perception, influencing it and manipulating its inclinations, and then changing its concepts and behaviors, so it subconsciously rushes to the acquisition of the offered product. Television advertising flashes are now dominated by the diversity of artistic and creative methods, the development of their approaches, and the abundance of focus on them to create new ideas and methods that create more development and improvement that contribute to raising the quality of the advertising message and the strength of its impact.

الكلمات المفتاحية

الإبداع ; الإشهار ; الخطاب الإشهاري ; الإشهار التلفزيوني ; Creativity ; Publicity ; Advertising speech ; Television advertising