مجلة العلوم الاجتماعية
Volume 17, Numéro 1, Pages 338-347
2023-03-31

تنمية قيم المواطنة لدى تلاميذ المرحلة الابتدائية "دراسة تحليلية لكتاب التربية المدنية سنة خامسة ابتدائي"

الكاتب : سديد محمد . كحول شفيقة .

الملخص

هدفت هذه الدراسة الى التعرف على تنمية قيم المواطنة لدى تلاميذ المرحلة الابتدائية من خلال تحليل محتوى كتاب التربية المدنية سنة خامسة ابتدائي (2019/2020)، حيث تمع الاعتماد على المنهج الوصفي التحليلي، باتباع أسلوب تحليل المحتوى، على عينة من مواضيع الكتاب التربية المدنية لسنة الخامسة ابتدائي بالجزائر، وتوضيح مدى تضمنها لعبارات وجمل تحيل الى قيم المواطنة بعبارات صريحة او إشارات ظاهرة مستمدة من قيم المجتمع للحياة (الاجتماعية، المدنية، الديموقراطية). حيث تم التوصل الى أن النتائج التالية: اعتمدت الوزارة الوصية ولجان الاشراف على اعداد المناهج والكتب المدرسية على مجموعة من النشاطات هي بمثابة خلفيات مهمة تزويد التلاميذ بالعديد من المثل والمبادئ والقيم وخاصة قيم المواطنة This current study aimed to identify the development of citizenship values among primary school students through the analysis of the content of the book of civic education in the fifth year of primary (2019/2020), where the reliance on the descriptive analytical approach, following the method of content analysis, on a sample of the topics of the book civic education for the fifth year of primary in Algeria, and to clarify the extent of its inclusion of phrases and sentences referring to the values of citizenship in explicit terms or apparent references derived from the values of the community For life (social, Civil, Democratic) It was concluded that the following results: the ministry adopted the Will and the committees to supervise the preparation of curricula and textbooks on a set of activities are important backgrounds to provide students with many ideals, principles and values, especially the values of citizenship

الكلمات المفتاحية

القيمالم ; الم ; كتاب التربية المدنية السنة خامسة ابتدائي ; Values, citizenship, civic education book, fifth year primary.