جسور المعرفة
Volume 9, Numéro 2, Pages 14-26
2023-03-20

استراتيجية العتبات النصية: البنية و الدلالة، في الرواية الجزائرية المعاصرة

الكاتب : ميلود عبيد منقور .

الملخص

الملخص: في ضوء سيميائيات النص وجمالية التلقي التي أولتها المناهج أهمية كبرى، وفي سياق تنامي الاهتمام النقدي بالعتبات النصية، اخترت باكورة من بواكير أعمال "لواسيني لعرج" الروائية و انكببت عليها بالتحليل و النقد مصوبا العدسة على العتبات ومفاتيحها و علاقتها بالمقاطع السردية التي تعد من العناصر السردية الأكثر أهمية و علاقتها بالشخصيات من حيث قدرتها على تشريح الأدوات في تجميل النص بالدلالات في ضوء علم السرد و الإتجاهات السيميائية. فانبريت وعزمت على استنطاق العتبات باعتبارها تلخيصا لجوهر النص و لما تمثله من مواقع استراتيجية، و لما ترسله من طاقات توجيهية في مسار النص، و لما لها من أهمية في أنها لا تقوم في العبور من العتبات إلى النص أو من البداية إلى الخاتمة، إنما من العبور إلى القارئ، ومن الداخل إلى الخارج حتى يصبح بناء التأويل والدلالة قائما على أساس الذهاب والإياب من جهة، و من جهة أخرى لتمارس العتبات وظائف تداولية و جمالية تنتهي إلى فهم النص و تأويله. Abstract: In light of the semiotics of the text and the aesthetics of receiving, which the curricula have given great importance, and in the context of the growing critical interest in textual thresholds, I chose one of the early works of “Lawasini Laaraj” novelist and focused on it with analysis and criticism, aiming the lens at the thresholds and its keys and its relationship to the narrative passages, which are among the most important narrative elements and their relationship to the characters in terms of their ability to dissect tools in beautifying the text with semantics in the light of narration science and semiotic trends. So I decided to interrogate the thresholds as a summary of the essence of the text and what they represent from strategic locations, and for what they send of guiding energies in the course of the text, and because of their importance in that they do not pass from the thresholds to the text or from the beginning to the conclusion, but from crossing over To the reader, and from the inside to the outside, until the construction of interpretation and significance becomes based on a back-and-forth basis on the one hand, and on the other hand, the thresholds exercise deliberative and aesthetic functions that end in understanding and interpreting the text.

الكلمات المفتاحية

العتبات النصية ; علم السرد ; الإتجاهات السميائية ; لواسيني لعرج