مجلة رقمنة للدراسات الإعلامية والاتصالية
Volume 3, Numéro 1, Pages 10-30
2023-03-18

التأصيل النظري للسمعة الرقمية في المؤسسة الاقتصادية

الكاتب : قبور هبة الله . سالم اشواق .

الملخص

ملخص فرضت التطورات الراهنة في مجال التكنولوجيا و المعلومات ضرورة الاهتمام بدراسة السمعة الرقمية نتيجة للآثار التي أحدثتها في المؤسسات باختلاف حجمها و مجال نشاطها مما ألزمتها بمواكبة هذه التطورات من اجل ضمان البقاء في محيط يتميز بسرعة التغير و شدة المنافسة. هذا ما دفعنا للقيام بهذه الدراسة و محاولة رصد التحولات و الاختلافات التي طرأت على سمعة المؤسسات من خلال تحولها من سمعة تقليدية الى سمعة رقمية لذلك تضمنت الدراسة ثلاث محاور، الأول كان على شكل مدخل مفاهيمي، و الثاني كان مرتبط بماهية سمعة المؤسسة، أما الثالث فكان حول السمعة الرقمية للمؤسسة. Abstract Current developments in the field of technology and information have imposed the need for attention to study digital reputation as a result of the effects it has had on enterprises of different size and scope of activity, which obliged them to keep abreast of these developments in order to ensure the survival of a rapidly changing and highly competitive environment. This is what prompted us to do this study and try to monitor the transformations and the 6 differences that have occurred in the reputation of enterprises through their transformation from a traditional reputation to a digital reputation, so the study included three axes, the first was in the form of a conceptual entrance, the second was related to the reputation of the enterprise, and the third was related to the digital reputation of the enterprise.

الكلمات المفتاحية

السمعة، المؤسسة، المؤسسة الاقتصادية، السمعة الرقمية.