مجلة المنظومة الرياضية
Volume 10, Numéro 1, Pages 293-308
2023-03-05
الكاتب : كحلي كمال . سليماني رحمة .
نهدف في دراستنا إلى إبراز العلاقة بين الانتماء الاجتماعي وميول التلاميذ للرياضة، وإبراز أهمية الانتماء الاجتماعي ومساهمته في بناء الشخصية لدى التلاميذ المراهقين، استخدمنا المنهج الوصفي، وتكونت عينة البحث من (150) تلميذ متمدرسين في الثانوية تم اختيارهم عشوائيا، واستخدمنا الاستبيان مكون من (3) محاور و(30) عبارة، وقد أسفرت الدراسة على النتائج التالية: انتماء التلميذ إلى طبقة ذات دخل ثابت ومستوى ثقافي جيد قد أثر على مستوى التلميذ من الجانب الرياضي، للأسرة دور كبير في تشجيع وتحفيز ابنها على ممارسة الرياضة والحفاظ على صحته الجسمية والعقلية، تأثر التلميذ بجماعة رفاقه قد يساعده في الميول إليهم والرغبة في ممارسة النشاط الرياضي معهم. In our study, we aim to highlight the relationship between social affiliation and student’s inclinations to sports, and to highlight the importance of social affiliation and its contribution to building the personality of adolescent students, we used the descriptive method, and the research sample is from (150) high school students. They were chosen intentionally, and we used the questionnaire consisting of )3( axes and )30( phrases, and the study resulted in: the student’s belonging to a class with a fixed income and a good cultural level may affect the student’s level of sports, the family has a great role in encouraging and motivating their son to exercise and maintain his decisive and mental health, the student,t influence with the group of companions may help him tendencies and desire to engage in sports activity with them.
الانتماء الاجتماعي ; التربية البدنية والرياضية ; الطور الثانوي
Djoubar Merwan
.
pages 705-724.
بوسالم أحلام
.
عابد يوسف
.
ص 117-132.
Yahia Zeghoudi
.
pages 74-88.