مجلة أبحاث ودراسات التنمية - Revue Recherches et Etudes en Développement -
Volume 9, Numéro 2, Pages 150-171
2022-12-31

صناعة الحلال في الاقتصاد العالمي المعاصر، - دراسة تحليلية للواقع و التحدّيات، خلال الفترة: 2014-2020 – The Halal Industry In The Contemporary Global Economy, - Analytical Study Of Reality And Challenges, During The Period: 2014-2020 –

الكاتب : مهدي ميلود .

الملخص

ملخــص: تهدف الدّراسة إلى التعريف بصناعة الحلال، التي تعتبر صناعة حديثة نسبياً بالمفهوم الأكاديمي و الاقتصادي، و التي تطوّرت من مجرّد فكرة إيديولوجية إلى تجارة في السّلع ثمّ إلى الخدمات، لتكون بعد ذلك محطّ اهتمام و حجر أساس اقتصاديات الكثير من الدول الغربية. و قد خلصت الدّراسة، إلى أنّه أصبح لصناعة الحلال مكانة في الاقتصاد العالمي المعاصر، و أنّ نموّ هذه الصّناعة و رواجها، قد يشكل قوة اقتصادية هائلة لدول منظمة التعاون الإسلامي(OIC)، و من بينها الجزائر، و بالتالي لابدّ لها من توطينها والاستفادة منها، للخروج من تبعية المحروقات، و بناء اقتصاد قائم على التنويع. لكن، استخلصت الدراسة أنّه رغم هذا التطوّر الذي شهدته هذه الصّناعة، إلاّ أنّها تعاني من العديد من المشاكل، أهمّها اختلاف المعايير المحدّدة للمنتجات الحلال و كذا غياب هيئة رسمية عالمية موحّدة في هذا المجال. Abstract: The study aims to introduce the halal industry, which is considered a relatively recent industry in the academic and economic concept, which has developed from a mere ideological idea to trade in goods and then to services, to be the focus of attention and the cornerstone of the economies of many Western countries. The study concluded that the halal industry has gained a place in the contemporary global economy, and that the growth and popularity of this industry may constitute a huge economic power for the countries of the Organization of Islamic Cooperation (OIC), including Algeria, and therefore it must be localized and benefited from , to get out of the dependence on hydrocarbons, and build an economy based on diversification. However, the study concluded that despite this development witnessed by this industry, it suffers from many problems, the most important of which is the difference in specific standards for halal products, as well as the absence of a unified global official body in this field.

الكلمات المفتاحية

الكلمات المفتاحية: صناعة الحلال، شهادة الحلال، معايير المنتجات الحلال، الاستهلاك الأخلاقي، منظمة التعاون الإسلامي. ; Keywords : Halal industry, Halal certification, Halal products standards, Ethical consumption, Organization of Islamic Cooperation.