مجلة المجتمع والرياضة
Volume 6, Numéro 1, Pages 158-175
2023-02-23

دور وسائل الإعلام الرياضي في تحفيز التلاميذ نحو ممارسة الأنشطة الرياضية اللاصفية

الكاتب : جوادي ابراهيم .

الملخص

• الملخص: يكمن هدف البحث في معرفة مساهمة وسائل الإعلام الرياضي في تحفيز التلاميذ نحو ممارسة الأنشطة الرياضية اللاصفية، ومحاولة معرفة العلاقة بين الرياضة والإعلام نظرا للتكامل والتناسق الذي فرض عليهما. وبالتالي الكشف عما إذا كان هناك اختلاف في التأثر من جانب دافعية ممارسة الأنشطة اللاصفية بين الجنسين، وما إذا كانت البرامج المقترحة تلبي رغبات وحاجات التلاميذ وشغفهم بكل ما يخص المعارف والمعلومات المتعلقة بالأنشطة الرياضية. وبسبب طبيعة البحث فإننا وظفنا المنهج الوصفي التحليلي باستخدام أداة الاستبيان. أما مجتمع البحث فقد تشكل من بعض ثانويات ومتقنة مدينة خنشلة. كما ضمت عینة البحث 115 تلميذا و95 تلميذة من الممارسین في الطور الثانوي للمستویات الثلاثة، وتم اختیارهم بالطریقة العشوائية. وخلص الباحث إلى أن غالبية أفراد العينة يبدون انطباعا" ايجابيا"حول أهمية الإعلام الرياضي بشكل عام، وقدرته الفعالة على تغيير اتجاهاتهم وميولهم بسبب نقله للوقائع والحقائق بشكل صادق وأمين. كما يلعب الإعلام الرياضي التلفزيوني دورا كبيرا في التحفيز ونشر الثقافة الرياضية بين التلاميذ من أجل ممارسة الأنشطة الرياضية اللاصفية. Abstract: The aim of the research is to know the contribution of sports media in motivating students to practice extra-curricular sports activities, and to try to know the relationship between sports and media due to the integration and consistency that was imposed on them. Thus, revealing whether there is a difference in being influenced by the motivation of practicing extra-curricular activities between the sexes, and whether the proposed programs meet the desires and needs of students and their passion for everything related to knowledge and information related to sports activities. Because of the nature of the research, we employed the descriptive analytical method using the questionnaire tool. As for the research community, it consisted of some elaborate and elaborate secondary schools in the city of Khenchela. The research sample also included 115 male and 95 female practitioners in the secondary phase for the three levels, and they were chosen randomly. The researcher concluded that the majority of the sample members express a “positive” impression about the importance of sports media in general, and its effective ability to change their attitudes and tendencies due to its honest and honest reporting of facts and facts. The television sports media also plays a major role in motivating and spreading sports culture among students in order to practice extra-curricular sports activities.

الكلمات المفتاحية

إعلام رياضي ; تحفيز ; تلاميذ ; أنشطة رياضية لا صفية