معارف
Volume 16, Numéro 2, Pages 1249-1266
2021-12-31

مستوى السمات الشخصية لدى التلاميذ المنخرطين في الأنشطة الرياضية الفردية (دراسة وصفية على التلاميذ المنخرطين في الأنشطة الرياضية اللاصفية للمرحلة المتوسطة)

الكاتب : سليماني رحمة . حرشاوي يوسف . كحلي كمال . عطا الله أحمد .

الملخص

ملخص: تهدف هذه الدّراسة إلىمعرفة السّمات الشّخصية والمميزة لدى التّلاميذ المنخرطين في الأنشطة الرياضية الفردية، كما تهدف أيضا إلى معرفة ما إذا كانت توجد الفروق في السّمات الشخصية المميزة لدى التلاميذ المنخرطين في الأنشطة الرياضية الفردية تبعا لنوع الرياضة (السرعة، القفز الطويل، الجو دو)،وبلغ حجم العينة 456 منخرط في الأنشطة الرياضية الفردية بنسبة 33 % منخرط في الجودو و23 % منخرط في القفز الطويل و44 % منخرط في السرعة اختيرت بالطريقة المقصودة، استخدمنا البيانات الوسط الحسابي والانحراف المعياري واختبار anova. وفي ختام دراستنا استنتجنا: أن التّلاميذ المنخرطين في الأنشطة الرّياضية الفردية يتميزون بمجموعة من السّمات التي تميزهم عن غيرهم، يمكن ترتيبها حسب الإجراءات الآتية: الإصرار، تقدير الذات، تحمل المسؤولية، الانبساطية، الاستقلالية، الاتزان الانفعالي، الشجاعة، السيطرة، الاجتماعية، كما أنه يوجد فروق ذات دلالة إحصائية في السّمات الشّخصية بين التلاميذ المنخرطين في الأنشطة الرياضية الفردية حسب نوع الرياضية التي يجيدونها أو يمارسونها. Abstract: This study aims to: to identify the most important personality traits that distinguished the pupils involved in handball activity in individual sports activities, And to make sure that there are differences in the level of personality traits due to the variable of the type of sport(Speed, long jump, ju-do), We relied on the descriptive approach and used the personality traits scale prepared by the researcher, and the sample size was 456 males involved in individual sports activities, with 33% involved in judo, 23% involved in long jumping, and 44% involved in speed, chosen in the intended way, To analyze the data, we used the arithmetic mean, standard deviation, ANOVA testand percentile. At the conclusion of our study, we concluded: that students involved in individual sports activities are distinguished by a set of characteristics that distinguish them from others, which can be arranged according to the following procedures: persistence, self-esteem, responsibility, extraversion, independence, emotional balance, courage, control, social, and that There are statistically significant differences in the personality traits among students involved in individual sports activities according to the type of sports they are good at or practicing.

الكلمات المفتاحية

الشخصية ; السمات الشخصية ; النشاط الرياضي المدرسي اللاصفي ; الأنشطة الرياضية الفردية ; المرحلة المتوسطة