مجلة العبر للدراسات التاريخية و الاثرية في شمال افريقيا
Volume 6, Numéro 1, Pages 450-475
2023-01-31

واقع التعليم في المدارس الحرة بمنطقة مستغانم وموقف الإدارة الاستعمارية منها (1900-1954 ) The Reality Of Free Schools In The Mostaganem Region And The Position Of The Colonial Administration (1900-1954)

الكاتب : بليل محمد . محيوس أمينة .

الملخص

ملخص سنتطرق في هذه الدراسة للحركة العلمية في منطقة مستغانم ، التي كانت نشيطة بحركة علمية بالمدارس الحرة ،التابعة للتيارات الوطنية، أمثال جمعية العلماء و حزب الشعب وبالزوايا ، حيث تم افتتاح بناء العديد من المساجد التي ارفقت بمدارس حرة غير خاضعة للرقابة الاستعمارية ، حيث التحق تلاميذ كثر بهذه المدارس حسب ما ورد في مكرات الفاعلين و تقارير الإدارة الفرنسية في متابعتها للتعليم العربي الإسلامي من خلال مواد عليمة حديثة كالتاريخ و الجغرافيا الحساب والآداب مرفقة علوم دينية من فقه وعلم التوحيد والفتاوي . استطاعت مدارس الإصلاحيين وحزب الشعب من استقطاب مجموعات من التلاميذ الذين انكبوا على تحصيل العلوم إضافة لتعلمهم بالمدارس الفرنسية ، بينما عملت مدارس الزوايا خاصة الزاوية العلاوية من توجيه التلاميذ نحو التمسك بالعربية و الإسلام وفق مناهج صوفية . لعبت هذه المدارس من جانب أخر دور سياسي وطني بإرساء الوطنية لدى الجزائريين و حب وطنهم من خلال دروس في التربية الوطنية والأخلاقية ، نجم ن ذلك تخريج دفعات من التلاميذ الذين أكملوا دروسهم بالمعاهد الكبرى بالجزائر بالعاصمة وبالجامع الأخضر بقسنطينة وبمدرسة مازونة ومدارس تلمسان، أمثال مدرسة العلماء بتلمسان . واجهت الادرة الاستعمارية انتشار التعليم بالمدارس الحرة بانتهاج سياسة ردعية من غلق وتوقيف و منع للمدرسين واعتقالهم أحيانا و اجبار مدراء المدارس الحرة بالخضوع للتشريعات الفرنسية أو يكون مصيرهم الغلق والمحاكمة بسبب فتح مدارس بدون رخصة الإدارة الاستعمارية. واعتمدنا على مصادر عديدة من شهادات الفاعلين ومؤلفاتهم خاصة جمعية العلماء والزاوية العلاوية إضافة لوثائق الرشيف الفرنسي وبعض المراجع ذات الصلة بالموضع بهدف معرفة واقع التعليم الحرة خلال الفترة الاستعمارية في لنصف الأول من القرن العشرين بمنطقة مستغانم و أهميته لدى الجزائريين. Abstract: The Mostaganem region was known for an active scientific movement with free schools affiliated with national currents such as the Scholars Association, the People's Party and the Zawaya, where the construction of many mosques that were attached to free schools not subject to colonial control was opened. Many students joined these schools, according to what was mentioned in the tricks of the actors and the reports of the French administration in its follow-up to Arab-Islamic education through modern science subjects such as history, geography, arithmetic and literature, accompanied by religious sciences from jurisprudence, monotheism and fatwas. The reformist schools and the People’s Party were able to attract groups of students who devoted themselves to acquiring science in addition to their learning in French schools, while the Zawiya schools, especially the Al-Zawiya al-Alawiya, worked to direct students to adhere to Arabic and Islam according to Sufi method’s. On the other hand, these schools played a national political role in establishing patriotism among Algerians and the love of their homeland through lessons in national and moral education. This resulted in the graduation of batches of students who completed their lessons in the major institutes in Algiers capital, the Green Mosque in Constantine, the Mazouna School and the schools of Tlemcen, . The colonial administration faced the spread of education in free schools by adopting a deterrent policy of closing, arresting and preventing teachers and sometimes arresting them and forcing the directors of free schools to submit to French legislation or their fate to be closed and prosecuted for opening schools without the colonial administration’s license. We will rely on many sources from the testimonies of the actors and their writings, especially the Association of Scholars and the Al-Zawiya Al-Alawi, in addition to the documents of the French archive and some references related to the place in order to know the reality of free education during the colonial period in the first half of the twentieth century in the Mostaganem region and its importance to the Algerians.

الكلمات المفتاحية

الكلمات المفتاحية التعليم ، مستغانم ، المدارس الحرة ،التيارات الوطنية ، الزوايا ، الإدارة الاستعمارية ; key words Education, Mostaganem, free schools, national currents, Zawayas , colonial administration