مجلة عصور الجديدة
Volume 11, Numéro 2, Pages 515-531

إصلاح التعليم العربي في المدارس الحرة بالجزائر (مدارس جمعية العلماء المسلمين الجزائريين نموذجا) Reforming Arab Education In Free Schools In Algeria (the Schools Of Association Of Algerian Muslim Ulema As A Model(

الكاتب : هواري منيرة . مغدوري حسان .

الملخص

ملخص: شهدت الجزائر مع بداية القرن 20م بوادر نهضة مست جميع الميادين، السياسية والاجتماعية والثقافية، وكان للتعليم العربي الحر نصيب من هذه النهضة، بعد أن كان محتفظا بأساليبه القديمة التي لم تتطور منذ قرون. فظهرت بذلك تجارب للنهوض بالتعليم العربي من طرف أفراد وجمعيات مختلفة، وكان لجمعية العلماء المسلمين الجزائريين الريادة في هذا المجال، فمنذ تأسيسها سنة 1931، قامت بتأسيس العديد من المدارس الحرة في مختلف مناطق البلاد. وقد سعت جمعية العلماء إلى تحديث التعليم، من حيث المكان والمنهج والأساليب، فأنشأت لجنة التعليم العليا التي تشرف على سير التعليم وتنظيمه، والتي بدورها قامت بتحديث المناهج والمقررات، وإنشاء شهادة للتعليم الابتدائي العربي. على أن جمعية العلماء لم تُهمل أيضا اتباع أساليب التربية التي تحقق التوازن بين مبادئ التربية الإسلامية وتواكب في الوقت ذاته روح العصر، كما سعت إلى تحديث أساليب التدريس. Abstract: At the beginning of the twentieth century, Algeria witnessed the signs of a renaissance that touched all political, social and cultural fields. Free Arab education had a share of this renaissance, after it preserved its old methods that had not developed for centuries. Experiences have emerged to advance Arab education by individuals and associations, and The Association of Algerian Muslim Ulema has been a pioneer in this field, since its founding in 1931, it has established many free schools in various regions of the country. The Association of Algerian Muslim Ulema tried to modernize education, in terms of location, curriculum and methods, so it established a higher education committee that oversees the progress and organization of education, which in turn updated curricula and decisions, and established a certificate for Arab primary education. However, it has also not neglected defining the foundations of education in its schools that achieve a balance between the principles of Islamic education and keep pace with the spirit of the age, and it also sought to modernize teaching methods.

الكلمات المفتاحية

الكلمات المفتاحية: المدارس الحرة، جمعية العلماء، تعليم قديم، إصلاح التعليم. ; Keywords: Arab education, free schools, The Association of Algerian Muslim Ulema, ancient education, education reform