معارف
Volume 17, Numéro 2, Pages 1426-1446
2022-12-31

ما قلّ ودلّ في القياس والتقويم الرياضي

الكاتب : بعوش خالد . بن عيسى صابر .

الملخص

أدّت جهود العلماء والمختصين والباحثين في الآونة الأخيرة إلى تطوير القياس والتقويم، مما وسع القاعدة المعرفية في هذا المجال، وأصبح للقياس والتقويم تطبيقات في ميادين عديدة بما فيها الرياضي، انطلقنا في إعداد هذا المقال من اختيار بعض العناصر ذات الصلة بالقياس والتقويم، حيث وضحنا كيفية تقويم التلميذ وفق مناهج الجيل الثاني، وقدمنا مختصرًا مفيدًا عن مستويات القياس وعلاقتها بالأساليب الإحصائية، ثم تعرفنا على طرائق التحقق من التوزيع الاعتدالي للبيانات وكيفية المقارنة بين معاملات الارتباط وحساب اختبار كا2، وأخيرا سلطنا الضوء على حجم التأثير وأهميته والحاجة إليه في بحوث علوم وتقنيات النشاطات البدنية والرياضية. The efforts of scientists, specialists, and researchers recently led to the development of measurement and evaluation, expanding the field’s knowledge base. Measurement and evaluation have applications in many fields, including sports. We started preparing this article by selecting some elements relevant to measurement and evaluation. Where we explained how to evaluate according to the second generation curricula. We also provided a useful summary of the levels of measurement and their relationship to statistical methods, then we discovered the methods of verifying the normal distribution of data and how to compare correlation coefficients and calculating chi-square test. Finally, we highlighted the effect size, its importance, and the need for it in the research of Science and technics of physical and sports activities.

الكلمات المفتاحية

القياس، التقويم، مستويات القياس، حجم التأثير Measurement; Evaluation; levels of Measurement; Effect Size