دراسات إنسانية واجتماعية
Volume 12, Numéro 1, Pages 609-620
2023-01-16

إستراتيجية القراءة الأحادية في كتابات النزعة النسوية: التربية الجنسية وأثرها على الطفل في الوطن العربي

الكاتب : فاضل عائشة .

الملخص

الملخص: دراسة تحليلية لتقصي فرضية إمكانية إعادة تفعيل الطرح حول التربية الطفل بوجهة منطقي داخل المجتمع العربي، عرض تصورات للفئة النسوية، بالإشارة إلى المساهمات الفكرية وتبيان أهم النقاط المتصلة بأزمة المجتمع وتأثرها بالبعد التكويني للثقافة العربية المعاصرة. نشير في هذا الموضوع إلى المساهمات الذكوريّة لا تقل أثرا عن المساهمة النسويّة في هذا الفضاء الفلسفي، إلا أن بعض الفرضيات تستدعي التوجه إلى هذا التيار بأبعادها المنطقية دون الولوج إلى الجدل القائم حول أسبقية لسؤال التربية الجنسية في المجتمعات العربية بين التيارين إذ لا نعنى بمشكلة الأسبقية. وإذا كانت مشكلة التربية هي مشكلة النص فهي متصلة في جذورها بالوعي الغير قصدي المزدوج. كلمات مفتاحية: التربية؛ الفلسفة النسوية؛ الثقافة؛ المجتمع. Abstract:: An analytical study to investigate hypotheses about the possibility of reactivating the discourse on child education in a logical view within the Arab community, as it presents perceptions of the female category, with reference to intellectual contributions and the most important points related to the community crisis and its impact on the formative dimension of contemporary Arab culture. On this subject, we refer to the male contributions that have no less effect than the feminist contribution to this philosophical space. However, some hypotheses call for heading to this trend in its logical dimensions without entering the controversy over the precedence of the question of sexual education in Arab societies between the two currents, as we do not concern ourselves with the problem of precedence. If the problem of education is the problem of the text, then it is linked in its roots to the double intentional consciousness. Key words: Education; Feminist philosophy; the culture; the society.

الكلمات المفتاحية

التربية ; الفلسفة النسويّة ; الثقافة ; المجتمع