Revue des Sciences Humaines & Sociales
Volume 8, Numéro 2, Pages 548-558
2022-06-01

العقلانية الناقدة في فلسفة وايتهيد بين العلم والدين

الكاتب : فاضل عائشة . بوقرن عبد الله .

الملخص

ملخص: تهدف هذه الورقة البحثية إلى تقصي فاعلية العقل الناقد، حسب وايتهيد، كمشروع متصل بغرض إحداث إصلاح للمنظومة الثقافية الغربية، دونما إقصاء الجانب الديني وعزله.متجاوزا بذلك مركزية التعقيد والتصلب في الفكر الغربي الحديث والمعاصر. تقدم هذه الدراسة كجسر رابط بين أحاديات الأبعاد المكوّنة للفكر الابستمولوجي ذو الغرض الإصلاحي لمقومات النشاط العقلي. إذ يتم ترميم الشرخ الذي أحدثته العقلانية الحديثة بين مسارين لا يتقاطعا لكن يستوجب استحضار توازي كل منهما: العلم والدين. على هذا الأساس يتحول المنهج المتبع بالتحليل والتطور النقدي العقلاني.ستتحقق النتائج المتوصل بها إلى تفعيل النقد في فهم المسائل العلمية بمعزلة عن التدخل الديني، وبهذا يتحول المسار التاريخي لاستعادة توازنه في تحديد وحدات البنية البشرية المتوازنة. الكلمات المفتاحية: العقلانية؛ العلم؛ الدين؛ النقد. Abstract : (Do not exceed 150 words) This paper aims to investigate the effectiveness of the critical mind, according to Whitehead, as a related project with the aim of bringing about a reform of the Western cultural system, without excluding and isolating the religious aspect, bypassing the centrality of complexity and rigidity in modern and contemporary Western thought. This study is presented as a bridge between the one-dimensional constituents of epistemological thought with a reformative purpose of the constituents of mental activity. The rupture created by modern rationalism between two paths that do not intersect, but needs to be brought in parallel to each of them: science and religion. The approach followed by rational critical analysis and development will be transformed. The results obtained will be achieved by activating criticism in understanding scientific issues in isolation from religious interference, and in this way the historical path will be transformed to restore its equilibrium in determining the balanced units of the human structure. Keywords: Rationality; Science; Religion; criticism.

الكلمات المفتاحية

العقلانية ; العلم ; الدين ; النقد