القارئ للدراسات الأدبية و النقدية و اللغوية
Volume 5, Numéro 5, Pages 330- 345
2022-12-31

تجليات التناص في شعر الجراوي بين الخفاء والتجلي

الكاتب : غنيمي الوردي .

الملخص

التناص ظاهرة نقدية لاقت اهتمام النقاد وعنايتهم ،فهو يكشف عن مدى إبداع الشاعر ومدى ثراء مكتسباته الشعرية السابقة،وقد سبق التراث النقدي العربي القديم إلى مقاربات تتقارب مع المصطلح الحديث للتناص بمسميات مختلفة كالتضمين والسرقات والاقتباس والاقتداء وغيرها. إن غرض هذا المقال هو تتبع ظاهرة التناص في شعر شاعر مغربي قديم ،وإبراز الأبعاد الدلالية والجمالية في شعره ،من خلال تماهيه مع شعر من سبقه سواء من المشرق أو المغرب أو تأثره بالقرآن الكريم ومعانيه. Abstract Intertextuality is a critical movement that has attracted the interest of critics as it concerns itself with authors’ and poets’ artistic creativity and the richness of their cultural and intellectual background. The Arabs patrimony of poetry pioneered the use of intertextuality, in the modern meaning of the term, through different terminologies such as: embodiment, plagiarism, quotation, imitation, etc. The article traces intertextuality in the poetry of an ancient Moroccan poet, Abu Al-Abbas Al-Jarawi, highlighting, first, the aesthetic and semantic dimensions in his poetry and referring , second, to the influence of his predecessors, in the East or in the Maghreb, and of the Holy Quran on his poetry. Keywords: Ancient criticism; Intertextuality; Modern criticism; Poet Al-Jarawi, Transfiguration.

الكلمات المفتاحية

التناص النقدالقديم النقد الحديث الخفاء التجلي