مجلة الروائز
Volume 6, Numéro 2, Pages 361-382
2022-12-30

Effectiveness Of A Proposed Training Program To Reduce Shyness Among Pupils Of The Fifth Year Of Primary School A Field Study At The Quadjlia Rabeh Primary School - Aïn M'lila-

Authors : Chabi Rayane . Laib Nora .

Abstract

The current study endeavours to identify the effectiveness of a proposed training program to reduce shyness among fifth-year primary schoolpupils. Accordingly the study sample consisted of (13 male and female pupils).In orderto achieve the aim of the study, the researcher followed the quasi-experimental approach (one group design with measurement before and after the experiment). Besides, a shyness questionnaire was adopted, as well as a training program was built. Furthermore, the following statistical methods were also relied on: means, standard deviation,T-test for two related samples. The results of the study showed the following: There are statistically significant differences at the significance level (ɑ=0.05) between the mean scores of the experimental group in the pre and post measurements on the shyness questionnaire due to the training program تسعى الدراسة الحالية إلى معرفة فعالية برنامج تدريبي مقترح لخفض الخجل لدى تلاميذ السنة الخامسة ابتدائي، وعليه تكونت عينة الدراسة من (13 تلميذ وتلميذة)، ولتحقيق هدف الدراسة اتبعت الباحثة المنهج شبه التجريبي (تصميم المجموعة الواحدة بقياس قبل وبعد التجربة)، واعتمدت على استبيان الخجل، وتم بناء برنامج تدريبي. كما تم الاعتماد على الأساليب الإحصائية التالية: المتوسطات الحسابية، الانحراف المعياري، اختبار (ت) لعينتين مرتبطتين. وقد أظهرت نتائج الدراسة ما يلي: توجد فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى الدلالة (ɑ=0.05) بين متوسطات درجات المجموعة التجريبية في القياسين القبلي والبعدي على استبيان الخجل تعزى لصالح البرنامج التدريبي.

Keywords

Effectiveness; Training program; Shyness ; Fifth year Pupils; Primary school. ; فعالية؛ البرنامج التدريبي؛ الخجل؛ تلاميذ السنة الخامسة؛ ابتدائية.