الناصرية
Volume 10, Numéro 2, Pages 773-801
2019-12-01

الاتصال البيداغوجي وعلاقته بالتحصيل الدراسي بطور التعليم الابتدائي دراسة ميدانية على عينة من تلاميذ الخامسة ابتدائي بولاية غليزانpedagogic Communication And His Relation With School Achievement In The Phase Of Primary School Study About A Number Of Fifth Year Primary School In Relizane

الكاتب : بن شرطان شهرزاد . بشلاغم يحي .

الملخص

Abstract: This study aims to know the role of the pedagogic communication focusing on the learner in the development of school achievement skills on the Fifth level primary School. The sample included 210 pupils (high and low school Achievement) from some regions in the province of Relizane (Algeria). After applying the pedagogical communication questionnaire, the study concluded: 1- There are statistically significant differences between the low and the high level school achievement in the communication centered on the learner. 2- There are statistically significant differences between the low and the high school achievement in the communication centered around study subject. هدفت الدراسة إلى التعرف على دور الاتصال البيداغوجي المتمركز على المتعلم في تنمية مهارات التحصيل الدراسي لدى تلاميذ السنة الخامسة ابتدائي، حيث اشتملت عينة الدراسة على (210) تلميذا (مرتفعي ومنخفضي التحصيل الدراسي) من بعض مقاطعات ولاية غليزان (غليزان، عمي موسى، أولاد يعيش، الرمكة، وادي رهيو( بعد تطبيق استبانة الاتصال البيداغوجي المتمركز حول المتعلم والمادة الدراسية توصلت الدراسة الى النتائج التالية: 1. وجود فروق دالة إحصائيا بين مرتفعي ومنخفضي التحصيل الدراسي فيما يخص الاتصال المتمركز حول المتعلم. 2. وجود فروق دالة إحصائيا بين مرتفعي ومنخفضي التحصيل الدراسي فيما يخص الاتصال المتمركز حول المادة الدراسية.

الكلمات المفتاحية

Keywords: pedagogic communication ; school achievement ; primary school ; professor of primary school; study subject الكلمات المفتاحية: الإتصال البيداغوجي، التحصيل الدراسي، التعليم الابتدائي،أستاذ تعليم الابتدائي، المادة الدراسية