مجلة بحوث في القانون والتنمية
Volume 2, Numéro 2, Pages 10-27
2022-12-23

خصائص العقد الالكتروني على ضوء قانون التجارة الالكترونية رقم 18ـــ 05

الكاتب : عباس فريد .

الملخص

أولى المشرع أهمية وأولوية قصوى لتنظيم العقد باعتباره أساس وأهم مصدر للعلاقات والالتزامات بين الأشخاص الطبيعيين أو المعنويين، كما أولى أهمية خاصة للعقود المبرمة بين المهنيين والمستهلكين، حماية للطرف الضعيف فيها، لاسيما مع انتشار العقود النموذجية التي تتخذ شكل عقود الإذعان. وقد ارتبط الاتفاق عموما بالحضور المادي والمتزامن لأطرافه، رغم عدم اشتراط ذلك قانونا، لاسيما في العقود الرضائية، غير أنه بظهور التكنولوجيات المتطورة برزت أشكال وكيفيات جديدة للتعامل والتعاقد، وهي التعامل عن بعد عبر وسائط إلكترونية، لاسيما في المجال الاقتصادي، ومن أهمها عقود التجارة الالكترونية التي تتسم بخصائص مرتبطة بالوسائط التي تحتضن مثل هذه الاتفاقات، والتي من خلالها يمكن تمييزه عن عقود التجارة الأخرى التي يبرم الاتفاق فيها حضوريا وفي سوق مادي وباستعمال المحررات الورقية. The legislator has given the greatest importance and priority to the regulation of the contract as the most important basis and source of relations and obligations between natural or legal persons, as well as to contracts concluded between professionals and consumers, in order to protect the weak party, in particular with the distribution of standard contracts which take the form of adhesion contracts. The agreement was usually tied to the physical and simultaneous presence of its parties, although this is not required by law, especially in consensual contracts. However, with the emergence of advanced technologies, new forms and methods of negotiation and contracting have appeared, namely remote negotiation by electronic means, among the most important are e-commerce contracts that have characteristics related to the modes that encompass these agreements, and by which they can be distinguished from other commercial contracts in which the agreement is concluded in the presence and on a physical market and using paper documents.

الكلمات المفتاحية

عقد إلكتروني؛إذعان؛مورد إلكتروني؛مستهلك إلكتروني؛خصائص العقد؛ تجارة الكترونية ; E.contract; adhesion; E.supplier; E.consumer; contract features; E-Commerce