مجلة النص
Volume 9, Numéro 3, Pages 237-257
2022-12-24

التلقي وإنتاج الدلالة قراءة سميائية في مسرحية "الأقوال"

الكاتب : قرباص هدى . بن ستيتي سعدية .

الملخص

تسعى هده الدراسة إلى الكشف عن الدلالات الرمزية الكامنة في نص الأقوال للمسرحي الجزائري عبد القادر علولة انطلاقا من بعض آليات وإجراءات نظرية التلقي، ولعل دراستنا للمسرحية وفق هذه الإجراءات راجعة لكون المسرح نسيج معقد تلتقي فيها جملة من البنى اللسانية والنفسية الاجتماعية والثقافية كما تتفاعل فيه جملة من العناصر الفنية المتنوعة كالديكور والموسيقى والاكسيسوارات، وهو ما يجعل منه خطابا دالا يتواءم مع تلك الآليات والإجراءات The aim of this study is to reveal the symbolic connotations being inherent in the text of the sayings of the Algerian playwright Abdelkader Alloula, based on some mechanisms and procedures of the reception theory. Besides, our study of the play according to these procedures has probably shown to be due to the fact that the theater represents a complex fabric in which a number of linguistic, psychological, social and cultural structures come together, whereat a number of diverse artistic elements such as decoration, music and accessories have alike interacted therein, which makes it a significative speech being in agreement with these mechanisms and procedures. Moreover

الكلمات المفتاحية

التلقي، الدلالة ، المسرح ، الأقوال. ; Reception; Connotation; Theater; al akwal