دراسات في التنمية والمجتمع
Volume 7, Numéro 2, Pages 66-89
2022-11-21

اتجاهات الطلبة نحو التعليم عن بعد طلبة قسم علم الاجتماع والديمغرافي-أنموذجا- -students’ Orientations Towards Distance Education Students Of Sociology And Demography- As A Model

الكاتب : بوحفص سومية . بن عبد السلام عبد الله .

الملخص

تهدف هذه الدّراسة إلى معرفة اتجاهات طلبة الماستر والدكتوراه قسم علم الاجتماع والديمغرافي نحو التعليم عن بعد بجامعة تامنغست، وهذا في ظل الظروف الراهنة من تفشي وباء كورونا كوفيد 19 خلال الموسم الجامعي 2020 م-2021 م؛ حيث تضمنت العينة 110 طالبا، ولأجل اختبار فرضيات الدراسة، صمّم الباحثان استبيانا يضم بنودا من شأنها أن تحدد اتجاهات الطلبة نحو التعليم عن بعد (السّلبيات والايجابيات)، وبعد المعالجة الإحصائية للنتائج باستخدام برنامج spss، والتحليل الكمي والكيفي للنتائج، تبين أن طلبة قسم علم الاجتماع والديموغرافيا، يرون أن للتعليم عن بعد إيجابيات؛ منها أنّه يوفر لهم الجهد والوقت، ويتيح لهم تكافؤ الفرص، ويزودهم بكم هائل من المعارف والعلوم، أما سلبياته أو معوقات نجاحه، فتكمن حسب رأيهم في ضعف تدفق شبكة الانترنت، وخاصّة عند الطلبة المقيمين في الأحياء الجامعية والقاطنين في القرى البعيدة عن المنطقة، وأيضا صعوبة فهم المقرّرات الدّراسية في ظلّ غياب الحوار بينهم وبين أساتذتهم، وعدم اتصال بعضهم بالمنصة الأرضية التي خصصت لهذا الغرض. This study aims to learn about the orientations of Master’s and Doctoral students in the Department of Sociology and Demography towards distance education at the University of Tamanrasset under the current conditions of the Corona epidemic (COVID-19) during the 2020-2021 academic season. The sample consisted of 110 students. In order to test the hypotheses of the study, the researchers designed a questionnaire, containing items that would determine students’ orientations towards distance education (negatives and positives). After statistical treatment of results using SPSS, as well as quantitative and qualitative analysis of results, students in the Department of Sociology and Demography have found that distance education has positives; including that it saves them effort and time, provides equal opportunities and great deal of knowledge and science. However, its negatives or obstacles to its success, in their view, is the weak flow of the Internet, especially among students living in university campus and villages far from the area, as well as the difficulty of understanding courses in the absence of dialogue between them and their teachers, and the lack of contact with some of them on the platform allocated for this purpose.

الكلمات المفتاحية

التعليم،، التعليم عن بعد، فيروس كورونا، التحصيل الأكاديمي. .education, distance education, Corona virus, academic achievement