آفاق علمية
Volume 14, Numéro 3, Pages 109-124
2022-10-06

مدى تحكم الطالب في برنامج التّحليل الإحصائي Spss: طلبة الماستر والدكتوراه قسم علم الاجتماع والدّيموغرافيا جامعة تامنغست- الجزائر - أنموذجا – The Extent Of Student Control Over The Statistical Analysis Program Spss: Master’s And Phd Students, Department Of Sociology And Demography, University Of Tamanrasset- Algeria- As A Model-

الكاتب : بوحفص سومية .

الملخص

الملخص: تهدف هذه الدّراسة إلى رصد الصّعوبات التي يواجهها الطالب في استخدام برنامج التّحليل الإحصائي للاستبيانات spss. ولمعرفة ذلك، قامت الباحثة باستطلاع ميداني في مجتمع بحثي متكوّن من 120 طالبا من طلبة الماستر والدّكتوراه قسم علم الاجتماع والدّيمغرافيا بجامعة الحاج موسى أق أحموك تامنغست. وباتباع المنهج الوصفي، التّحليلي، والإحصائي، وبأداة الاستبيان في عينة قصدية، خلصت الباحثة إلى مجموعة من النّتائج، أبرزها أنّ توفير الموارد البشرية والوسائل البيداغواجية لذوي المهارات، يساعد الطالب من رفع وتطوير تحكمه في نظام spss بشكل جيد ومنهجي في بحوثه ومذكراته، ومن بين هاته الوسائل؛ الأستاذ الكفء، قاعة الحواسيب، المؤتمرات والندوات. Abstract This study aims to track the difficulties faced by the student in using the statistical analysis program for questionnaires SPSS. To find out, the researcher conducted a field survey in a research community consisting of 120 master's and PhD students in the Department of Sociology and Demography at Elhadj Moussa Egakhamouk University, Tamanrasset. Following the descriptive, analytical, and statistical approach as well as the questionnaire tool for an intentional sample, the researcher concluded a set of results, most notably is providing human resources and pedagogical means to people with skills helps the student to raise and develop his control over the SPSS system well and systematically in his research and memoirs, including competent professor, computers hall, conferences and seminars.

الكلمات المفتاحية

الكلمات المفتاحية: برنامج التحليل الإحصائيspss ، الإحصاء، الوسائل البيداغوجية، الكفاءة الإحصائية. ; Keywords: statistical analysis program SPSS, Statistics, pedagogical means, statistical competency.