المعيار
Volume 26, Numéro 7, Pages 44-60
2022-11-05

مستويات الناس في فهم القرآن الكريم، نموذج مقترح

الكاتب : تمزغين محمد .

الملخص

انطلق البحث من إشكالية محددة هي هل يلزم جميع الناس تدبر القرآن الكريم وفهمه ؟ وكيف يمكن القيام بهذا الأمر ؟ وقد كان الدافع لذلك محاولة التوسط بين طرفين يدعي أحدهما أن القرآن للجميع، ويمكن فهمه لكل الناس، دون اعتبار لمنهج أو خطة، وطرف يظن أن القرآن قد اختص العلماء فقط بفهمه، وأن الناس غير ملزمين بالبحث عن معانيه وإدراك مغازيه. وقد كان تطرّق البحث إلى تعريف مفاهيم كالتدبر والفهم والتفسير، وإثبات أن المنهج ضرورة في الحياة، ولابد من المنهج في فهم القرآن، ثم قدّم مقترحا لخطة يشترك فيها الناس جميعا في تدبر القرآن، باعتبار التمكن من المنهج ومعرفته، فكان العلماء المفسرون وطلبة العلم الذين يتدربون وعامة الناس الذين يسألون. مع إبراز مواصفات كل مستوى وما يلزمه من مهام في خطة تدبر القرآن الكريم. وتلك هي أبرز نتيجة للبحث أن جمع بين تلك الأصناف في خطة واحدة، واتخذ موقفا وسطا، يعطي للقرآن منزلته ويحترم للعلم والمنهج مكانته. Abstract: The search started from a specific problem, which is: Do all people have to understand the holy Quran? That is because there are two different parties on this issue; one of whom claims that the Quran can be understood by all people, without regard to a method, and the second party thinks that the Quran is only for scholars to understand, and that people are not authorized to try to understand it. The research deal with defining concepts such as contemplation, understanding and interpretation, and proving that the method is necessity in life, and it must employed in understanding the Qur’an/ The research suggest a model for all to understand the holy Quran, by Highlighting the specifications of each level and the necessary requirements. The most important result of the research that it combines these levels in one plan, and it takes a proper position that gives the Quran its suitable role, and respects science methods.

الكلمات المفتاحية

فهم القرآن ; منهج ; تدبر ; مستويات الناس ; تفسير ; understand the Quran ; method ; contemplation ; interpretation ; people levels