Cahiers de sociologie
Volume 2, Numéro 1, Pages 271-290
2014-06-07

فعّالية برنامج إرشادي في خفض قلق الامتحان

الكاتب : أنور السادات بوزيد شهرة .

الملخص

هدفت هذه الدراسة إلى تسليط الضوء على موضوع قلق الامتحان وكيفية التعامل معه وفق برنامج إرشادي أُعدَّ خصيصا لتلاميذ المرحلة النهائية من التعليم الثانوي المقبلين على امتحان البكالوريا، وللوقوف على مدى فعالية البرنامج قام الباحث بتطبيقه على المجموعة التجريبية التي تشكلت من (10) تلميذات تم اختيارهن بشكل عرضي، وطُبّق عليهن مقياس قلق الامتحان لـ (المخلافي عبد الحكيم عبده قاسم خالد، 2008)؛ وبعد إجراء المعالجة الإحصائية توصل الباحث إلى نتيجة وهي وجود فروق دالة إحصائيا في درجة الشعور بقلق الامتحان بين المجموعة التجريبية والمجموعة الضابطة. كما تبيّن أيضا أن الجلسات الإرشادية المطبقة ضمن البرنامج الإرشادي الذي خضعت له المجموعة التجريبية، أظهرت نتائجا إيجابية تؤكد فعّاليته التي تجلَّت في انخفاض قلق الامتحان لدى هذه المجموعة. The aim of the present study is to shed light on test anxiety andhow to deal with it from the perspective of a counseling program that was specifically designed for high school students who are about to take a Baccalaureate exam. It is actually to evaluate the effectiveness of that program, which was applied by the researcher himself, according to the experimental design (Before – after with control group). Twenty females took part in the experiment, they were accidentally sampled from two different high schools, ten from each school. They were assigned to the experimental and control group. Test anxiety, the dependent variable was measured by (test anxiety scale) (Elmekhlafi abdelhakim, 2008) specifically built for arab cultures before and after the application of the independent variable (the counseling program to be evaluated). The results showed significant differences in test anxiety between the before and after measures applied on the experimental as compared to the controlgroups. Test anxiety sensitively diminished in the experimental compared to the control groups. In the light of the actual evidence, it was concluded that the counseling program that was designed and applied by the researcher was very efficient in diminishing test anxiety.

الكلمات المفتاحية

البرنامج الإرشادي؛ قلق الامتحان؛ امتحان الباكالوريا؛ العلاقة الإرشادية؛ الإرشاد النفسي. Counseling program; test anxiety; baccalaureate exam