افاق فكرية
Volume 10, Numéro 2, Pages 175-189
2022-10-10

مَدًرْسَة تلمسان الفرنسية الإسلامية وعلاقتها بإدماج النخب خلال الفترة الاستعمارية (1850 -1951)

الكاتب : زاوي نبيل . ولد النبية كريم .

الملخص

تسعى هذه الدراسة إلى التأريخ لمدَرْسَة ( Medersa) تلمسان من خلال المعطيات منها البعد التاريخي لمدينة تلمسان وكيفية اختيارها لتكون مقرا لنشر فكرة إدماج النخب الإسلامية من بين كلّ مدن الغرب الجزائري كما تمّ التّطرق إلى مَدَرْسَة تلمسان من حيث نشأتها ونظامها ومميزاتها وأهم أهدافها لقد سعت الجمهورية الفرنسية الثالثة إلى جعل المدرسة سلاحا بديلا للقوة والتصادم مع الجزائريين ومعولا لحشو عقول الجزائريين بعظمة فرنسا فركزنا ثانيا على أهم معلمي ومدراء المدرسة والمراحل والإصلاحات التي مرت بها والخدمات التي قدمتها للإدارة الاستعمارية. نحاول في هذه الدراسة الإجابة على إشكالية دور الاستعمار في محاولة تطبيق سياسة الإدماج بتوظيف النخب الإسلامية لصالحه. Abstract : This study seeks to provide a History of Tlemcen school (Madersa) through the data including the historical dimension of Tlemcen city and how it was chosen to be the center to publish the Idea of merging the Islamic elites among all Algerian West cities. The school of Tlemcen was also discussed in terms of its origin, system, qualities and main goals . The third French republic seeks to make the school an alternate weapon of power and collision with Algerians and a pick to fill Algerians minds with the greatness of France . So we focused secondly on the school main teachers, managers, steps and the repairs that it has been through and the services that it presented to the colonial administration . We try in this study to answer the probelm : The role of colonialism in trying to implement the policy of Merging by employing Islamic elites in its favour.

الكلمات المفتاحية

الكلمات المفتاحية:مَدَرْسَة تلمسان؛الجمهورية الفرنسية الثالثة؛النخبة;إصلاحات . ; Keywords: Tlemcen School; French Third Republic; Elite; Reforms