مجلة الأحمدي للدراسات اللغوية والنقدية والترجمة
Volume 2, Numéro 1, Pages 53-72
2022-10-01

التعليم الإلكتروني في ظل نظريات التعلم بين الواقع والمأمول

الكاتب : منسي عبد العزيز . نصرالله سعيد .

الملخص

تعالج هذه الدراسة راهن التعليم الإلكتروني باعتباره أهم نتائج الانفجار المعرفي والتكنولوجي في عصرنا، وأحد المكونات الرئيسة في عمليات التعلم، كوسيط حديث وكبيئة حاضنة تحاول إصلاح التعليم وتحسينه ومنحه الصبغة التطويرية اللازمة، التي من شأنها أن تخلق مقاربات تربوية جديدة، تحقق أهداف نظريات التعلم، رغم أن هذه الأخيرة لم تشهد أيام صدورها هذا التطور التقني، ولذلك يسعى هذا البحث إلى مراجعة مفهوم التعليم الإلكتروني عبر منصة موودل، وفحص مدى توافقه مع مخرجات نظريات التعلم، من خلال تسليط الضوء على اهتمام هذه النظريات بالدعامات الرقمية، كوسائل تدعم عملية التعلم وكبيئة حاضنة له، وتبين في الأخير أن منصة موودل هي أقرب إلى كونها وسيطا إلكترونيا للتعلم عن بعد، من كونها بيئة تعليمية رقمية متكاملة. This study deals with the current e-learning as the most important result of the knowledge and technological explosion in our time, and one of the main components in the learning processes, as a modern medium and as an incubating environment that attempts to reform and improve education and give it the necessary developmental color, which would create new educational approaches that achieve the goals of learning theories, despite That the latter did not witness this technical development in the days of its issuance, and therefore this research seeks to review the concept of e-learning via the Moodle platform, and examine its compatibility with the outputs of learning theories, by highlighting the interest of these theories in digital supports, as means to support the learning process and as an incubating environment for it. Finally, it turned out that the Moodle platform is closer to being an electronic medium for distance learning, rather than an integrated digital learning environment.

الكلمات المفتاحية

التعليم الإلكتروني ; التعليم الحضوري ; نظريات التعلم ; منصة موودل ; رقمنة التعليم ; E-Learning ; Face to face learning ; Learning Theories ; Moodle platform ; Digitizing Education