مجلة الدراسات والبحوث الاجتماعية
Volume 10, Numéro 2, Pages 310-330
2022-06-14

واقع القيم الجمالية لدى طلبة قسم علم الاجتماع بجامعة محمد بوضياف بالمسيلة

الكاتب : قندوز منير .

الملخص

ملخص: هدفت الدراسة الحالية إلى التعرف على مدى تمثل الطالب الجامعي للقيم الجمالية لاسيما في ظل التغير الاجتماعي الذي يشهده المجتمع الجزائري في المجالات الاجتماعية والثقافية والاقتصادية، والتي تثير جملة من الهواجس حول تموضع القيم الجمالية في سلم القيم، التي تشكل بدورها هوية المجتمع الجزائري وتراثه الحضاري والأخلاقي والقيمي، هذه الهواجس تحتاج إلى استجابة علمية لرصدها، وقد انصب التركيز على القيم الجمالية باعتبارها تعكس الكثير من التمثلات والآداب العامة المتصلة بجوانب الحياة المختلفة، وهو ما يسعى إليه البحث الحالي من خلال دراسة ميدانية لبعض الأبعاد والمؤشرات المتمثلة في معايير: (الذوق والخيال والصوت، اللباس والأكل، النظافة، التنسيق والنظام)، وقد تمحورت إشكالية الدراسة حول مدى تمثل القيم الجمالية لدى الطالب الجامعي، ولتحقيق أهداف الدراسة اتبع الباحث المنهج الوصفي التحليلي، أجريت الدراسة على عينة مكونة من (217) طالب وطالبة من طلبة قسم علم الاجتماع بجامعة محمد بوضياف بالمسيلة، وتم اختيار مفرداتها عن طريق العينة العشوائية البسيطة، وأجريت الدراسة الميدانية في الفترة من 08/10/2018 حتى 12/11/2018. بتطبيق استبانة مكونة من (36) فقرة موزعة على (3) محاور، وبعد جمع البيانات وتفريغها ومعالجتها إحصائيا، خلصت الدراسة إلى جملة النتائج التالية: - الاستجابة المنخفضة لأفراد عينه الدراسة لقيم الذوق والخيال والصوت في العموم. - السلوكات المرتبطة بقيم اللباس تعد غير ذات أهمية بالنسبة لأفراد عينة الدراسة بالنسبة للفئات العمرية المدروسة. - تراجع لبعض القيم الجمالية خاصة ما تعلق منها بجانب الجماعة كالأكل الجماعي مع أفراد العائلة والأهل والأقارب. - القيم الجمالية المتعلقة بالنظام والتنظيم والتنسيق والترتيب تقع في مستويات دنيا ضمن سلم القيم الجمالية. - الكلمات المفتاحية: القيم، الجمال، القيم الجمالية، الطالب الجامعي، الجامعة. Abstract: The current study aimed to identify the extent to which the university student represents aesthetic values, especially in light of the social change that the Algerian society is witnessing in the social, cultural and economic fields, which raises a number of concerns about the positioning of aesthetic values in the values that constitute the identity of Algerian society and its cultural, moral and value heritage. Obsessions need a scientific response to monitor them, and the focus has been on aesthetic values as they reflect many representations and public morals related to different aspects of life, which is what the current research seeks through a field study of some dimensions and indicators represented in: criteria (taste, imagination, sound, dress and food hygiene, coordination and order), and the problem of the study revolved around the extent to which the university student represents the aesthetic values. To answer this question, the general hypothesis was formulated as follows: - There is an orientation among the university student towards representing innovative aesthetic values. The following partial hypotheses were derived from it: - There is an orientation among the university student towards representing new aesthetic values in terms of taste, imagination and sound - There is an orientation among the university student towards representing new aesthetic values with regard to dress, eating and hygiene - There is a tendency for the university student to represent new aesthetic values in terms of coordination and order. To achieve the objectives of the study, the researcher followed the descriptive analytical approach. The study was conducted on a sample of (217) male and female students from the Department of Sociology at Mohamed Boudiaf University in M'sila, and its vocabulary was selected through a simple random sample, and the field study was conducted in the period from 08/10/2018 Until 12/11/2018. By applying a questionnaire consisting of (36) items distributed on (3) axes, and after collecting, unpacking and statistically processing the data, the study concluded the following set of results: The low response of the study sample to the values of taste, imagination and sound in general. - Behaviors related to dress values are considered insignificant for the study sample for the studied age groups. Retreat for some aesthetic values, especially those related to the group, such as group eating with family members, parents and relatives. - Aesthetic values related to order, organization, coordination and arrangement are located at lower levels within the ladder of aesthetic values. - Keywords: values, beauty, aesthetic values, university student, university.

الكلمات المفتاحية

- الكلمات المفتاحية: القيم، الجمال، القيم الجمالية، الطالب الجامعي، الجامعة.