مجلة النص
Volume 9, Numéro 2, Pages 617-635
2022-06-04

الأداء بالمشهد و إنتاجية المعنى " قراءة في شعر أبي القاسم الشابي"

الكاتب : العشابي عبدالقادر .

الملخص

تختلف ضروب القراءة، غير أنها تخلص جميعها إلى استثمار رؤية صاحبها وقدرته على تحوير الأشياء وبلورتها في مفردات وترميزات قد تختلف من فن إلى فن آخر، من سردية إلى درامية فتشكيلية وشعرية، تتنوع فيها اللغة حسب احتياجات الفن، وقدرة المبدع على استعمال تقنيات يستمدها من حقول فنية أخرى وجعلها طيعة في فلكه الخاص معبرة عن أفكاره ورؤاه، وهذا ما حاولنا اكتشافه لدى استنطاقنا لنصوص الشاعر أبي القاسم الشابي التي رأينا فيها مادة خصبة جسد فيها تقنية المشهد في هندسة البنية الكلية لبعض قصائده، ومن هنا ارتأينا أن نطرح جملة من التساؤلات منها: هل يمكن استثمار تقنيات وآليات من فنون مسرحية أو سينمائية قصد قراءة نصوص شعرية؟، هل استطاع الشابي تجسيد التقنية المشهدية في بناء جماليات نصوصه الشعرية؟ كلمات مفتاحية: المشهد، الشّعر، المعنى، أبو القاسم الشابي. Abstract: The forms of reading differ, but they all conclude to investing the vision of their owner and his ability to transform things and crystallize them into vocabulary and symbols that may differ from one art to another, from narrative to dramatic, plastic and poetic, in which the language varies according to the needs of art, and the creator’s ability to use techniques he derives from fields other art and made it pliable in his own orbit, expressing his thoughts and visions, This is what we tried to discover when we interrogated the texts of the poet Abi al-Qasim al-Shabi, in which we saw a fertile material in which he embodied the technique of the scene in the engineering of the overall structure of some of his poems, Hence, we decided to ask a number of questions, including: Is it possible to invest techniques and mechanisms from theatrical or cinematic arts in order to read poetic texts? Was al-Shabi able to embody the spectacle technique in building the aesthetics of his poetic texts? Keywords: The scene, the poetry, the meaning, Abu al-Qasim al-Shabi. 

الكلمات المفتاحية

المشهد - الشعر - المعنى - الشابي