مجلة العلوم القانونية والاجتماعية
Volume 7, Numéro 2, Pages 1182-1193
2022-06-01

طلبة الزوايا بين التنشئة الاجتماعية والسلوك الصوفي من منظور سوسيولوجي

الكاتب : شطة عطية .

الملخص

الملخص: لا شك أن مسألة تنشئة الصبيان و تعليمهم تعتبر مناط تفكير دائم للأسرة في المجتمع المسلم، ذلك أن التربية هي تكوين الافراد تكوينا اجتماعيا وخلقيا مما يجعلها عملية مستمرة من الولادة الى الوفاة تتضمن التفاعل و تهدف الى إكساب الفرد سلوكات ومهارات يستقيها من معلمه في المدرسة وشيخه في الزاوية بالمصاحبة. بما أن الطفل يولد عاجزا عن التكيف مع محيطه المادي والاجتماعي وعن التعبير عن حاجاته المتزايدة وقصوره عن إدراك رهاناته المجتمعية والحضارية فإنه ينضم للمجتمع مع مرور الوقت فيحقق رغباته تدريجيا، وهو ما يصطلح على تسميته بالتنشية الاجتماعية. وعليه، فإن عملية التنشئة الاجتماعية تتناول تربية الطفل بتخصيص مجال ضمن المنظومة التربوية في مجتمعه وفق مسار ضابط لأفكار بقية أفراد المجتمع وانقيادا لضميره الجمعي مما يجعلها مسألة في غاية التعقيد والدقة، في تكامل يدرك من خلاله أن الطفل مشتلة قابلة للإصطباغ بكل وافد لولا أن تدركه عناية المربي فتجعل منه فردا صالحا يترجم طموحات مجتمعه ورسالة أمته الحضارية الكلمات المفتاحية: تعليم، تنشئة، زوايا، طلبة، قرآن Abstract : There is no doubt that the issue of raising boys and educating them is a constant thinking of the family in the Muslim community, because education is the formation of individuals socially and morally, which makes it an ongoing process from birth to death involving interaction and aims to give the individual the behaviors and skills he draws from his teacher in the school and his elder in the corner with the companion. Since a child is born unable to adapt to his physical and social environment and to express his growing needs and his failure to realize his societal and civilizational bets, he joins society over time and gradually fulfills his wishes, which is what is called social development. Therefore, the process of socialization deals with the education of the child by allocating an area within the educational system in his community according to the course of an officer for the ideas of the rest of society and in the leadership of his collective conscience, which makes it a very complex and accurate issue, in an integration through which he realizes that the child is a nursery that can be attached to all the children without being aware of the care of the educator and makes him a good person translates the aspirations of his society and the message of his nation civilization . Keywords: Education, learning, Zaouya, Students, Qur'an.

الكلمات المفتاحية

تعليم، تنشئة، زوايا، طلبة، قرآن