المدونة
Volume 9, Numéro 1, Pages 403-416
2022-05-10

إشكالية المقاربة النقدية لتلقي النّص عند حبيب مونسي

الكاتب : شناوي علي .

الملخص

أسعى في هذا المقال إلى التعرف على تجربة جماليات التلقي في النقد الجزائري المعاصر في ظل المناهج النقدية الغربية من خلال تجربة الناقد "حبيب مونسي"، وخاصة أنّ هذه التجربة النقدية عالجت الكثير من الأسئلة الجمالية والمعرفية، ومن ثمة فإنها أزاحت الستار عن التحولات الطارئة على آليات الخطاب النقدي العربي في احتضان النص الأدبي، وفي خضم هذه التجربة تبين لي دينامية التجربة النقدية فيى عموم النص عند "حبيب مونسي" ومن هنا أحاول الوقوف عليه بالدراسة والتحليل. محددا المرجعيات والآليات التي تتحكم في تلقي النص كما تمثلها الناقد استنادا إلى تمثل المفهوم وانتقاء الإجراءات في الممارسة النقدية، إضافة إلى مرجعيات القراءة التراثية وأثرها في تلقي النص، وصولا إلى الوظائف التي احتدمت في حقله بُغية تحقيق وظائف متعددة كالمتعة في تذوق النص والمعرفة النقدية. In this article, I seek to identify the experience of the aesthetics of receiving in contemporary Algerian criticism in light of Western critical curricula through the experience of the critic “Habib Munsi”, especially that this critical experience addressed many aesthetic and cognitive questions, and therefore it unveiled the emergency transformations on mechanisms The Arab critical discourse in embracing the literary text, and in the midst of this experience, it became clear to me the dynamism of the critical experience in the general text of Habib Munsi, and from here I try to study and analyze it. Defining the references and mechanisms that control the reception of the text as represented by the critic based on the representation of the concept and the selection of procedures in critical practice, in addition to the references of traditional reading and its impact on receiving the text, leading to the functions that raged in his field in order to achieve multiple functions such as pleasure in tasting the text and critical knowledge.

الكلمات المفتاحية

التلقي ; النقد العربي ; جماليات ; المقاربة النقدية ; مرجعية القارئ. ; Receive ; Arab criticism ; Aesthetics ; Critical approach ; Rader reference