آفاق علمية
Volume 13, Numéro 4, Pages 415-429
2021-10-06

شعرية الأدب النسوي بين الذات الساردة وتنوع صورة الآخر - قراءة في حديث أم زرع -

الكاتب : شناوي علي .

الملخص

يجلي هذا البحث الاشتغال الإبداعي النسوي من خلال التعاضد بين الذات الساردة وتنوع صورة الآخر في تشكيل المشهد وعرضه حكيا؛ ومن ثمّ فلا مناص أنّ المتقصّي لحيثيات الشّعرية يلمسُ زخمًا من السّمات التي تسمح له بملامسة أفقٍ رحبٍ تعجّ فيه جماليات الإبداع الفنّي، هذا الأفق لم يكن الإبداع النسوي بمنأى عنه. ومن ثمة، يسعى هذا البحث إلى استكناه شعرية الخطاب النّسوي المجسّدة بشخوص سردية تخلقت في متن حديث " أم زرع"، بما يطرحه من قضايا لصيقة بالواقع الاجتماعي. وتأسيسًا على ذلك وقفت على شعرية القول الأنثوي وما تصطنعه من وسائل إقناعية قائمة على مبدأ التواصل الابلاغي، وفضلا عن ذلك تبيّنتُ ارتباط الحوار بالإسناد، وما يحمله الخطاب النسوي من مضمر من خلال معاينة الصور التي رسمت للأزواج. This research demonstrates women's creative work through the synergy between the narrating self and the diversity of the image of the other in shaping the scene and presenting it narratively, Hence, it is inevitable that the one who searches for poetic facts touches a momentum of the features that allow him to touch a broad horizon in which the aesthetics of artistic creativity abounds, this horizon that feminist creativity was not immune to. From there, this research seeks to taste the poetry of the feminist discourse shown by narrative characters created in the body of the discourse of "OUm Zaraa", with what it raises of issues related to social reality, based on that, it stood on the poetics of the female saying and the persuasive means it creates, in addition, and what the feminist discourse carries from its connotations through a preview of the pictures that were drawn for husbands.

الكلمات المفتاحية

الشعرية ; النسوية ; السرد ; الذات ; الآخر ; الخطاب ; المضمر ; Poetry ; Feminism ; Narrative ; Self ; The other ; Discourse ; Implicit