مجلة دراسات اجتماعية
Volume 5, Numéro 2, Pages 65-80
2021-12-30

القراءة التحليلية السوسيولوجية للإعلان التلفزي

الكاتب : النوعي عبد القادر .

الملخص

ملخص: لا يخفى على أحد أنّه في عالمنا المعاصر تطورت وسائل الإعلام بشكل رهيب، وأصبح نقل الأفكار والمعلومات يتم بسرعة هائلة، لتغزو العالم في ثوان، كما ظهرت عديد المؤسسات الإعلامية التي تضطلع بالتثقيف الجماهيري وتكوين الرأي العام، وقولبة الشخصية، بعيدا عن النظرة التقليدية والكلاسيكية، وغدت وسائل الإعلام والمعلومات، كالتلفزيون وشبكات الانترنيت والصحافة والراديو و... القوة المهيمنة على التفكير والفعالة في تكوين نمط الشخصية وشكل السلوك، وأصبحت تتكشف لنا مؤشرات لم يسبق لنا وأن عرفناها تماما كالفيروسات التي تتكشف يوما بعد يوم، ولا يخفى على أحد كذلك كيف أصبحت القنوات التلفزية ـ بما تحتويه من مادة إعلامية دسمة ومغرية وشائقة كالإعلانات التلفزيونية (الإشهارات) ـ تستقطب جمهور المشاهدين من شتى الأجناس والأعمار والمستويات المعرفية والاجتماعية بشكل هوسي ومرضي فتؤثر فيهم بشكل أو بآخر خصوصا مع استغلال عامل التراكم الزمني، ذلك لأن الإعلان التلفزي هو مرآة المجتمع وله القدرة على مخاطبة جميع القطاعات والشرائح المجتمعية، كما له القدرة الفائقة في العرض والتسويق والترغيب والإقناع الذي يمكن أن يكون له تأثير مباشر وفعال في تغيير السلوك، ونشر ثقافة معينة بشكل معين، وهنا تتضاعف مكانة الإعلام المعاصر عموما خصوصا بعد ثورة الاكتشافات الجديدة والبحوث المعاصرة والإمكانات التقنية المتاحة حاليا. Abstract: It is no secret that in today's world the media has developed terribly, and the transfer of ideas and information is taking place (الرفاعي، 2011) very quickly, to invade the world in seconds, and the emergence of many media institutions that carry out public education and the formation of public opinion, and molding personal, away from the traditional and classic view, Media, and information, such as television, the Internet, the press, radio, and ... the dominant power of thinking and effective in shaping the personality and behavior patterns, and we have become exposed to indicators that we have never known, such as viruses that unfold day after day, The TV channels, including the media, have become heavy and attractive, such as television ads, which attract viewers from different races, ages, social and cognitive levels, in a way that affects them in one way or another, especially with the exploitation of the factor of time accumulation. And has the ability to address all sectors and segments of the community, and has the ability to offer in the high-marketing and persuasion and persuasion, which can have a direct and effective impact in changing behavior, and the dissemination of a particular culture in a certain way, and here double the status of contemporary media in general Ossa after new discoveries of contemporary research and technical capabilities currently available revolution.

الكلمات المفتاحية

الإعلان. الإعلان التلفزي.