مجلة السراج في التربية وقضايا المجتمع
Volume 6, Numéro 1, Pages 293-302
2022-03-25

واقع أساليب التقويم المستخدمة في التربية الخاصة - رؤية تحليلية

الكاتب : عازب أحمد عبد المنعم . منصور مصطفى .

الملخص

تصنف أساليب التقويم في التربية الخاصة إلى أساليب مقننة وأخرى غير مقننة ,أما الأساليب المقننة فهي تلك الاختبارات التي تتميز يإجراءات مضبوطة في الإعداد والتطبيق والتصحيح وتقدير الدرجات وتفسير النتائج , كما يعبر عن أداء المفحوص في هذه الاختبارات بدرجات خام تحول إلى قيم معيارية حتى نتمكن من مقارنة أدائه بأداء أقرانه عمريا أو صفيا. أما الأساليب غير المقننة كالملاحظة والمقابلة ومقاييس التقدير والاختبارات التحصيلية وقوائم الشطب لها دور في جمع المعلومات , وتعتبر عاملا مساعدا للأساليب المقننة في اتخاذ القرارات الهامة عن أداء المفحوصين . وتهدف الورقة البحثية الحالية إلى التعرف على بعض أساليب التقويم المقننة, وستقتصر على الاختبارات المقننة لقياس القدرات العقلية مثل : مقياس ستانفورد بينيه ومقياس وكسلر لذكاء الأطفال , ومقياس جودانوف , ومقياس مكارثي للقدرة العقلية , ومقياس المفردات اللغوية المصورة , ومقياس الذكاء المصور لتقويم الكفاية العقلية ,سنتناول هذه المقاييس من حيث أغراضها واستخداماتها ومظاهر قوتها وضعفها والانتقادات الموجهة إليها. Assessment methods in special education are classified into standardized and unregulated methods. As for the standardized methods, they are those tests that are characterized by controlled procedures in preparation, application, correction, grading and interpretation of results, and the performance of the subject in these tests is expressed in raw grades that are converted into standard values so that we can compare His performance by the performance of his peers, age or class. As for the unregulated methods such as observation, interview, assessment measures, achievement tests, and write-off lists, they play a role in gathering information, and they are considered a catalyst for the codified methods in making important decisions about the performance of the subjects. The current research paper aims to identify some standardized evaluation methods, and it will be limited to standardized tests to measure mental abilities, such as: the Stanford-Binet scale, the Wexler scale for children's intelligence, the Godanov scale, the McCarthy scale of mental ability, the pictorial vocabulary scale, and the pictorial intelligence scale for evaluating mental competence, we will address These measures are in terms of their purposes, uses, strengths, weaknesses, and criticisms directed at them.

الكلمات المفتاحية

التقويم ; أساليب التقويم المقننة